T
Vi har sålt vårt radhus och visste inte att våra skoskåp som är fästa i väggen och skåp ovanför där vi har mössor och vantar
ingår i köpet, stämmer detta verkligen? Hur blir det då om man köpte en dyr hatthylla som man vill ha med sig vid flytt?
Sen undrar jag vad det är man menar med fast inredning, för joag trodde det var typ garderober, tvättställsunderskåp etc?
 
Det är lite luddigt det där.
Vår mäklare sade åt oss att märka upp allt som inte skulle ingå i köpet, avfuktare, den ena tvättmaskinen osv.
Garderober ingår ju som sagt, och även hatthyllor som är monterat...

Kolla med er mäklare, och de honom skicka er specen som finns för detta.
 
T
Fast det är ju ingen hatthylla utan skåp med dörr samt skoskåp som vi satt i entren.
 
Visst är det luddigt. Det gäller att vara tydlig om saker som är fastskruvade.

Skulle jag tex ha fått en hatthylla, designad av Georg Jensen eller nåt sånt, ska jag då behöva tala om innan att den INTE ingår???

Jag vill minnas en debatt, någonstans på nätet, för ett par år sedan där någon hävdade att platt-tvn ska ingå i köpet eftersom den var fastskruvad i väggen. :eek:
 
http://www.dinmaklare.org/htm/tosell.htm

Gå vidare till 'fast inredning'. Där nämns tex hatthylla och garderober. Är skosåpet fast monterat i väggen får man räkna detta som fast inredning. Det är lätt att påpeka vid visningen vad som inte ingår. Först när detta är gjort är det fritt att ta med sig det man vill.

Jag ser att listan inte innehåller takstege ... och det är definitivt en detalj som räknas som obligatoriskt att ingå. Även den påkostade danska designytterbelysningen ingår!
 
Jag har en jobbarkompis som just köpt ett hus och när de skulle flytta in så var ALLA garderober borta trots att de inte hade varit uppmärkta eller att de hade upplyst om att de skulle tas bort.

Han kontaktade mäklaren som då bara sa att:
"Är garderoberna inte fastmonterade och inlistade får man räkna med att säljaren tar igen dom".

(Det var vanliga standardgarderober, inga specialgrejer).
 
Det är helt klart att rekommendera att man vid visningen noga anger vad som ingår, och vad man tar med sig. Även om värdet av sakerna i sammanhanget inte är så stort, så är det en ganska irriterande sak att upptäcka att det inte finns garderober, inte belysning på toaletten, ingen TV-antenn, vitvarorna är borta etc. Man har ju sällan planerat sådana inköp vare sig ekonomiskt eller tidsmässigt vid en flytt.

Köpare som är osäkra bör fråga, säljare bär märka upp, så att det blir så lite missförstånd som möjligt.
 
Byggnaden skall dels vara "försedd" med föremålet i fråga och dels skall föremålet vara "ägnat till stadigvarande bruk" . (Detta är vad lagtexten säger).

Exempel på sådana föremål är: spis, kyl, frys, diskmaskin, hatthylla, Tv-antenn, brandsläckare i fästanordning som monterats på väggen, garderober, fast monterade armaturer (fy, fy inte lämna lösa elkablar hängande från taket) osv.

Det går ju inte att försvara sig med att man köpt en dyr hattylla eller spotlightskena. Dessa saker har du redan fått betalt för genom det pris du och köparen kommit överens om för huset.

Om man redan från böjan är tydlig med vilka saker som ingår resp. inte ingår i köpet så slipper man bråk om detta i efterhand.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.