Vi har köpt ett nyckelfärdigt hus och eftersom vi har fått ritningar med el,tv,data har trott att det ingår dragning av ledningar och inte bara tomrör och tomdosor.
Enligt våran elektriker ingår det bara tomrör och tomdosor men jag tycker ju att när man köper ett nyckelfärdigt hus skall kunna titta på tv och prata i telefon utan att behöva betala extra för dragning av ledningar i rören......

Finns det någon där ute som har erfarenhet av detta eller vet vad det är som gäller eller vad man kan begära?
 
Har ni inga papper på vad som ingår?
 
Rikard Ågren skrev:
Har ni inga papper på vad som ingår?
Nej det har vi inte, vi har bara elritning men det är svårt för en lekman att tyda.
Vi ser bara vart rören går men vi vet inte om det ingår ledningar i dem....
 
måste ju finnas papper på vad som ingår om inte så lär ju hus leverantören ha papper på detta. Låter ju väldigt konstigt men hur mycket har ni betalat för elen då?
 
Vi har pratat med husleverantören och det är lite luddigt....Hus säljaren säger " Jag kan inget om el men det borde ju ingå" ....Hon skulle kolla upp med huvudkontoret i morgon. Ville ändå kolla lite med andra så man har lite att komma med ifall man får ett icke önskvärt svar i morogn. Vi har betalat 70500:- för elen. Vi bygger ett 1-plans på 134 kvm.
 
för 70000 så borde man ju få nåt mer an tomrör. Låter mycket märkligt nyckelfärdigt hus utan el aldrig hört talas om.
 
Det låter ju väldigt konstigt.

Hur ser rören ut på elritningen? Är det dragna streck tvärs över dom någonstans på sträckningen?
 
Hermansson82 skrev:
för 70000 så borde man ju få nåt mer an tomrör. Låter mycket märkligt nyckelfärdigt hus utan el aldrig hört talas om.
Just el ingår..lyse och uttag men det är telefon och tv som inte ingår enligt elektriken. Där ingår bara rör... Jag tycker ju att man ska kunna tala i telefon och använda internet när man köper nyckelfärdigt och inte behöva betala extra för att det skall dras leningar i huset...
 
Rikard Ågren skrev:
Det låter ju väldigt konstigt.

Hur ser rören ut på elritningen? Är det dragna streck tvärs över dom någonstans på sträckningen?

Vi har två ritningar, en på lyse och uttag och en på tv,tele och data.
Den med ljus och uttag är okej det ingår det är den med tele,tv och data som är problemet.
 
Aha, jag förstod det som att ni inte hade fått några elledningar framdragna
 
Lejasing skrev:
Vi har köpt ett nyckelfärdigt hus och eftersom vi har fått ritningar med el,tv,data har trott att det ingår dragning av ledningar och inte bara tomrör och tomdosor.
Enligt våran elektriker ingår det bara tomrör och tomdosor men jag tycker ju att när man köper ett nyckelfärdigt hus skall kunna titta på tv och prata i telefon utan att behöva betala extra för dragning av ledningar i rören......

Finns det någon där ute som har erfarenhet av detta eller vet vad det är som gäller eller vad man kan begära?
Det brukar bara ingå tomrör till antenn/data i de senaste nybyggen vi gjort elen i. Fast de slutar ju oftast med att man drar i kablar ändå.

Du måste ju ha fått någon specifikation på vad det är du betalt för? Om elektrikern har i sina papper att de bara ska vara tomrör så lär han ju knappast dra i kabel bara för skojsskull, utan att ha fått en beställning på de :)
 
Hej,

sitter själv och väntar på ett hus 1-planshus från Skidstahus på 145 kvm. Där har vi kontrakt på elinstallation för 73.500. I det ingår tv-uttag, el-uttag m.m enligt någon el-standard.

Husförsäljaren och elektrikern som ska utföra jobbet har dock varit tydliga från start att detta är ytters knapphändigt och bör kompletteras.

Du bör ha fått någon typ av byggbeskrivning där El, VVS arbeten m.m står beskrivet.

Mvh / Enhörningen
 
Det är mycket vanligt att det bara ingår tommrör med dragtråd i "nyckelfärdiga" hus det är ett, i mitt tycke, ruttet trick för att få kalkylen att se billigare ut. Det brukar i anbudet ingå en elbeskrivning samt elritning, i beskrivningen står vad som ska användas och hur arbetet ska utföras, på ritningen ser även vart "grejerna" är tänkt att sitta. Har man ej dragit i kabel för tv, data, tele så ingår det med säkerhet ej.
Tyvärr är hussäljare ofta okunniga/ointresserade av "detaljer" när det gäller tex. el deras enda intresse är att kränga så många hus som möjligt.
 
elmont skrev:
Det är mycket vanligt att det bara ingår tommrör med dragtråd i "nyckelfärdiga" hus det är ett, i mitt tycke, ruttet trick för att få kalkylen att se billigare ut. Det brukar i anbudet ingå en elbeskrivning samt elritning, i beskrivningen står vad som ska användas och hur arbetet ska utföras, på ritningen ser även vart "grejerna" är tänkt att sitta. Har man ej dragit i kabel för tv, data, tele så ingår det med säkerhet ej.
Tyvärr är hussäljare ofta okunniga/ointresserade av "detaljer" när det gäller tex. el deras enda intresse är att kränga så många hus som möjligt.

Det är nog som du säger, otur för oss. Vi ska träffas säljaren, elekrikern och snickarmästaren i morgon. Säljaren verkar inte ha någon koll men jag hoppas verkligen att hon informerar andra hon säljer hus till vad det är som gäller.
 
Nu har vi snackat med alla och våran el och tv,tele ska vara enligt svenskstandard och då ska man kunna ringa och kolla på tv utan att betala extra men våran elkille har inte räknade på det..deras standrad är bara tomrör och tomdosor. Nu är det så att de har godkänt att göra det enligt den svenskastandarden på papper men har inte förstått att det innebär att dra ledningarna oxå. Så nu står vi har och trampar....detta tycker jag att hussäljaren och elkille får göra upp...vi ska egentligen inte ha med detta att göra enligt min åsikt. Får se om de löser det utan att vi kommer mer ikläm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.