Hej!
Det var jag som skrev om solskenshistorien för några dagar sedan....

Jag har upptäckt att bland de man pratar med så skiljer det otroligt mycket mellan vad dom tror att den tomt vi kommer att stycka kan gå för. Vi har vår egen tro, men bland de excellenta medborgarna av byggahus.se, så tror jag att det finns kompetens och känsla för vad som är en rimlig nivå, därför ber jag er om hjälp!

Om vi för sakens skull låtsas att detaljplanen är spikad, för det är först då vi kommer att stycka..

Tomt i Rönninge, ca 3000 m2 säljes.
Övre delen av tomten , (ca1800m2), ligger högt med riktigt jättefin sjöutsikt över sjön Uttran, från den övre delen går en "korridor" ner för en brant, ( man måste kanske bygga en trappa) till vattnet, man passerar då en liten gång/cyckelväg och kommer till ett plank, (ca 1 meter högt), med en egen grind 10 meter ner till 30 meter strandlinje. Total tomtyta ca 3000m2.
På den övre delen finns bygglov för 200m2 byggyta om max 2 plan, (tot 400 m2) samt garage eller dyl på 50 m2, tomten har berg i dagen, men jag tycker att den är klart byggbar utan större problem, viss sprängning men så att säga på den undre skalan. På den nedre delen, (strandlinjen), får 20 meter brygga uppföras, samt "båthus" på max 15m2. El får dras ner till båthuset.

VA finns redan framdraget i gång/cyckelbanan, (anslutning till tomtgräns). Kostnad för anslutning okänd.
Gatukostnad tillkommer, även den okänd
 
I mitt tycke ett av de bäste lägena i Rönninge, ( jag skulle vilja bygga själv på den tomten, men tror inte att det blir aktuellt, ( ett annat sätt att säga att jag nog inte har råd))...

600 meter till bra skola, (åk 0-9), 2 dagis nära, ca 900 meter till pendeltågsstation, ganska ostört läge.  

Vad tror ni, vad går man ut med i utgångspris via mäklare????



Hälsningar,

Pelle

 
2-2,5miljoner?
 
2,5-2,9 miljoner om det är ett ösder eller väster läge. Rönninge är "hett" och sjöutsikt/tomt är ännu "hetare"! Sluttningstomt är väl ett litet minus samtidigt som det var rejält tilltagen byggyta som ett stort plus. Men även väderstrecket har stor betydelse i detta fall.
 
Åfan, jag hade nog räknat med minst 1,9 och kanske upp till 2-3 :D! Å andra sidan känns det bra att lägga marginal i alla kalkyler som man gör från början... :-/
Jag har möte med kommunen nästa vecka, ska diskutera styckning och status för detaljplan. Det kan röra på sig ganska snabbt, men det kan lika gärna ta ett par år. den som lever får se.

tack för svaren!

Pelle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.