Tjena

Ska tilläggsisolera ett gammalt hus från 1930 underifrån.
Har kommit fram till att lösningen för mig är att flytta ner kortlingarna och spruta in isolering mellan bjälkarna. Det blir inte för tätt. Huset står på blintgrund med jättebra ventilation. Inga täta skikt i golv eller väggar.

När jag började riva ner kortlingarna så rasade det ner vindpapp och sedan någon slags kol. Fick jordens chock. Hade inte förväntat mig nått annat än sågspån och kanske papper.

Vad tusan har de isolerat med? Ser ganska precis ut som stenkolsbitar.
Är det farligt? Ska jag låta det vara kvar och tilläggsisolera under eller ska allt bort och bara fylla facken med sprutisolering (glasfiberull).
20141011_111613.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20141011_111600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20141011_111608.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kolstybb, ganska vanligt.
 
Jaha, tack.
Är det farligt? Räcker det med munskydd?

Ska jag låta det vara kvar och tilläggsisolera under eller är det bäst att slänga ut allt och börja om med bara glasull?
 
Damm är aldrig nyttigt, så munskydd är en bra idé. Jag tror att man hade kolstybb för att inte mössen skulle trivas. Glasull isolerar bättre.
 
Tack.

Ni ser hur det ser ut. Kortlingarna sitter så det är ett utrymme på ca 10 cm där papp och kolstybb är.

Som jag ser det är alternativen..

1. Riva bort allt och flytta ner bef kortlingar längre ner på bjälkarna och isolera om allt med glasull. Blir knepigt med papp bara fast det kanske inte behövs med glasull?

2. Sätta nya kortlingar längre ner och isolera med ca 10 cm glasull under det bef.

3. Flytta ner kortlingarna men försöka "hissa ner" bef papp och kolstybb. Sedan spruta in glasull ovanför kolstybben. Bra mot möss?

Visst är glasull som sprutas in bättre än om jan kör med glasullsskivor? Eller är det likvärdigt? Prisskillnaden är stor skulle jag tro.
 
Det är nog blindbotten du menar, inte kortlingar.

Jag hade rivit bort allt och flyttat ned blindbotten till golvreglarnas nederkant. Att spruta in isolering är ju smidigt, men de måste komma in med slangen i hela facket för att fylla bra. Annars funkar det med skivor, men det är en del pyssel att få upp den.

Vindpapp/duk vill du helst ha så att det inte blåser in kalluft i isoleringen
 
Då skulle det bli ca 25 cm isolering. Måste ju bli grymt bra. Måste bara fundera på hur i hela världen jag ska få dit pappen i så fall. Får klippa remsor och peta in efter att jag satt tillbaka blindbotten. Eller kan man ha pappen på utsidan, under blindbotten?
 
Fäst upp karlit/asfaboard skivor på bjälkarna och lås dem med vanlig finsågat/gles på undersidan och blås lösull. Kontakta en firma för lösullen och fråga dom hur du skall ordna så dom på enklast sätt kan blåsa varje fack för sig.
 
Ska ringa isolerfirma pp måndag. Tack för alla bra svar. Får börja med att riva ner all blindbotten, papp och kolstybb då.

En annan fråga, kan kolstybbet ligga kvar under huset eller finns det risk för fukt/mögel som om man har löst spån under huset?

Kan det lukta eller förstöra min vattentäkt som ligger 5 meter från huset?

Tänkte slippa köra bort det till tippen.
 
Vet du att det är bara kolstybb? Där jag har sett det har det legat ovanpå organiskt material, och det senare brukar avrådas från att ha löst i grunden.
 
Ja, det var bara kolstybben och asfaltspapper. Har rivit blindbotten underifrån och ser innegolvbrädorna.

Jag kör väl vidare med pressningen och drar ut kolen. Är den giftig eller kan man gräva den på tomten? Sprida ut på gräsmattan?

Finns en risk att det blir för tätt med asfaltsboard? Nu är huset jättetorrt och fint. Kanske bra om det blåser lite i isoleringen?

Brädorna i blindbotten ligger löst lagda uppepå "läktvirket" som är spikat på sidorna av bjälkarna. De är ju väldigt lätta att ta ner och flytta ner därför.
 
I ett gammalt hus rekommenderar jag att du istället för glasull sprutar cellulosa. Naturligt och ger inte fuktproblem som glasull kan göra. Dessutom trivs inte mössen vilket är en stor fördel.
 
Cellulosa är behandlat med flamskyddsmedel och det vill jag inte ha i huset. Jag trodde dessutom att cellulosa var mer känsligt för fukt o mögel eftersom det är ett organiskt material? Är helt noob på detta.

Isolerfirman jag ska träffa på måndag sprutar bara glasull. Är det förkastligt i mitt gamla hus? Ska jag avboka?
 
Sophie skrev:
I ett gammalt hus rekommenderar jag att du istället för glasull sprutar cellulosa. Naturligt och ger inte fuktproblem som glasull kan göra. Dessutom trivs inte mössen vilket är en stor fördel.
Vilken typ av cellulosaisolering trivs inte mössen i? På min vind ligger ecofiber, och jag har förvisso inte frågat mössen om de trivs där, men de förekommer till synes ganska rikligt.

Angående isolering av gamla hus så finns det ingen universalmetod för att slippa problem. Det är större risk för fuktproblem med bättre isolering oavsett vad man isolerar med. Det går att lösa, men man skall inte tro att en särskild sorts isolering befriar en från problem.
 
Jag har ju plintgrund med superbra luftflöde under huset. Idag är det jättefint och snustorrt. Planerar inte att bygga igen detta. Det får vara öppet. Jag ser golvet som en till yttervägg. Ska inte täta med plast heller eller liknande.

Min plan var innifrån blir det trägolv, sprutisolering (glasull) och sen blindbotten tänkte jag. Det borde väl knappast bli för tätt eller kunna bli fukt i detta?

Huset kommer nu mera vara uppvärmt året runt och få mekanisk frånluftsventilation i form av köksfläkt och badrumsfläkt.

Väggarna tänkte jag också spruta isolering i, fack för fack. Där är det idag bara vindpapp och kanske lite kutterspån i botten. Har inte kollat så noga ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.