Hej!
Nykomling här på forumet är jag men jag tänkte direkt kasta mig in i hetluften med ett eget ämne!

Min historia är som följer: Mkt kortfattad, vill säga.
Vi installerade en IVT Optima 700 m tillhörande Combi Compact panna 18/4-2002 och sedan dess har vi bytt ut båda cirkpumparna 3 ggr var och nu har vi bestämt oss för att gå till botten med det här problemet. Egentligen är det största problemet vår återförsäljare/installatör/reparatörfirma (sammaena), de har nämlilgen inte tagit våra frågor på allvar! Vi har i flera omgångar ifrågasatt varför våra pumpar går sönder hela tiden. De kliar sig i huvudet och säger sig inte ha en aning om varför, sätter dit ny/nya åker härifrån och skickar faktura:@. Nu senast, november 2009, var de här i en tre veckors period innan de fick fram vad de tror är en orsak! Nämligen DÅLIGT VATTEN! :@OCh de kan inte tala om för oss vad i vattnet som gör så att pumparna rasar! Vidare säger de att det är inte vanligt att vattnet påverkar, men vi är inte unika, men vanligt är det inte:S! Så jag har kontaktat IVT som först säger:
, "vad i vattnet som skulle kunna påverka cirkulationspumpen har jag inga uppgifter på", för att sedan i nästa mail säga följande:"Jag har ingen aning om vad som gör att ni får byta dessa pumpar och det kanske kan ha med vattnet att göra,". Suck! Har även varit i kontakt med WILO, pumptillverkaren, som säger att det är "vida känt att ett vattens kvalité kan påverka livslängden hos en cirkpump" och att det ska IVT och varenda av deras återförsäljare/VVS:are känna till. Kontaktade även SVEP (Svenska Värmepumpföreningen) och frågade dem. där får jag följande svar: "Att aäga att problemet är vanligt är kanske lite missvisande! VAD OCH VEM SKA VI TRO PÅ:S:S:S:x
Någon som känner igen sig? Vet någon här vad i vattnet som kan påverka, förutom kalkhalten. Andra ämnen kanske? Vi har inte missfärgad tvätt, inga direkta kalkavlagringar på glasprodukter har aldrig varit någon skit i filtret på anläggningen!

SNÄLLA HJÄLP OSS!!!!!
Tilläggas ska också göras: Vi har reklamerat hela anläggningen direkt till IVT
 
Jag har inte hört talas om detta tidigare. Men om det nu är så, varför har inte installatörsfirman bemödat sig med att tappa ur systemet och fylla på det med kommunalt vatten istället? Låna en tank och sätt den på en släpkarra så är ju problemet isåfall ur världen?
 
Låter som maximal otur. På vilket sätt går pumparna väck? Fastnar? Eller bara "dör" de?

Vattnet ska ju inte påverka det är ju (förhoppningsvis) ett slutet system.

Alla mina Wilo har gått paj iaf så nu har jag bara Grundfos samt en TjingTjongpump ja köpte för att järnhandeln var så ockrig på Grundfos när jag behövde en på stört.
 
Har ni koll på hur systemet är byggt flödesmässigt om det är strypt på sugsidan av pumpen så kaviterar den och dör. En pump mår alltid bäst av att trycka mot en strypning så aldrig en strypning/reglerventil före pumpen. Sen som vg skrev Grundfos pumpar är det som jag har bäst erfarenhet av Wilo har inte jag heller något gott att säga om
 
Är det elektriska fel, slits pumphjutet ut (korrosion/kavitera) eller läcker det vatten (ut eller in till motorn.

Protte
 
Vet du vad det är som dör på pumpen? Är det relaterat till motorn (el) eller är det är det något pumphjul som sätter igen? Det som skulle underlätta ordentligt är om du har kvar de gamla pumparna och kunda visa lite bilder på tex in och utlopp på cirkpumparna. Annars kanske du kan beskriva om du vet hur det såg ut.

En cirkpump för mig låter som du menar något för golvvärme/radiatorer och

Det jag kan tänka mig kan få pumpar att rasa ihop är om du har läckage av syre in i tex en radiatorslinga som gör att koppar/järn släpper spån. Givetvis kan spån även vara kvar från en slarvig installation.

// Mats
 
mexitegel skrev:
Jag har inte hört talas om detta tidigare. Men om det nu är så, varför har inte installatörsfirman bemödat sig med att tappa ur systemet och fylla på det med kommunalt vatten istället? Låna en tank och sätt den på en släpkarra så är ju problemet isåfall ur världen?
För att installatörsfirman INTE BRYR SIGq(;^;)p. Vi har flera gånger frågat varför våra pumpar går sönder hela tiden och om det är vanligt. SVAR: Har ingen aning:@, sätter dit en ny cirkpump och åker iväg.
 
v-g skrev:
Låter som maximal otur. På vilket sätt går pumparna väck? Fastnar? Eller bara "dör" de?

Vattnet ska ju inte påverka det är ju (förhoppningsvis) ett slutet system.

Alla mina Wilo har gått paj iaf så nu har jag bara Grundfos samt en TjingTjongpump ja köpte för att järnhandeln var så ockrig på Grundfos när jag behövde en på stört.

De fastnar/ går trögt! Verkar inte som om någon har skurit, iallafall har vi hört något sånt från reparatörer som varit här. De har ju till och med varit här och "dragit" igång båda en gång, för att sedan några månader senare få byta bägge!q(;^;)p
 
stomneby skrev:
Har ni koll på hur systemet är byggt flödesmässigt om det är strypt på sugsidan av pumpen så kaviterar den och dör. En pump mår alltid bäst av att trycka mot en strypning så aldrig en strypning/reglerventil före pumpen. Sen som vg skrev Grundfos pumpar är det som jag har bäst erfarenhet av Wilo har inte jag heller något gott att säga om

:Singen aning! Borde väl för sjutton en välkänd och stor VVS firma veta, för jag har ingen aning:blushing:
 
prototypen skrev:
Är det elektriska fel, slits pumphjutet ut (korrosion/kavitera) eller läcker det vatten (ut eller in till motorn.

Protte
De går trögt eller stannar bara. Inget läckage någonstans. :SOm det är elektriskt har jag mkt svårt att tro.
 
myrstack skrev:
Vet du vad det är som dör på pumpen? Är det relaterat till motorn (el) eller är det är det något pumphjul som sätter igen? Det som skulle underlätta ordentligt är om du har kvar de gamla pumparna och kunda visa lite bilder på tex in och utlopp på cirkpumparna. Annars kanske du kan beskriva om du vet hur det såg ut.

En cirkpump för mig låter som du menar något för golvvärme/radiatorer och

Det jag kan tänka mig kan få pumpar att rasa ihop är om du har läckage av syre in i tex en radiatorslinga som gör att koppar/järn släpper spån. Givetvis kan spån även vara kvar från en slarvig installation.

// Mats

HAr kvar de första pumparna som byttes och de är svarta i bägge ingångarna/utgångarna. Men från firman har vi som sagt ALDRIG fått något svar. Tror inte bilder på dessa ger dig något svar.

Cirkpumpen är den som ser till att vattnent i vårt slutna system cirkulerar och ger värme i alla element. Är alltså kopplat till våra element vars radiatorer är fullt öppna. Öppna på inrådan av firman.
Hur märker man om man har syreläckage? Skulle det vara spån kvar efter installation så skulle väl det vara någonting i smutsfiltret som sitter på anläggningen???
 
Läckage generellt kan märkas på lite olika sätt men ett klassist är att man tappar tryck. Normalt har du en manometer på pannan du kan se vilket tryck som du kör med. Har du inte ett tryck som är väldigt lågt eller ett öppet cirkulationskärl som är felplacerat är det väldigt ovanligt att det läcker in syre i sådana mänger så rör börjar rosta. Är snarare så att om man har ett läckage någonstans att syre kommer in från "gatan" när man fyller på pannan med kallt vatten.

Vad har du för material i rören? Om du har gamla järnrör och det är svart i pumpen kan det vara syrerikt vatten som påverkat rören. Misstänker att de fått fylla upp systemet till viss del efter varje pumpbyte.

Vad har du i övrigt för färg på vattnet om du tex får ut en skvätt när du luftar av ett element?

Har du filter någonstans? Något intressant i detta?

// Mats
 
Ni låter inte pumpen stå under tex sommaren?

Normalt fastnar inte pumpen av läkage, pumphjulen iaf de nya är alla av PLAST så det ska rätt mycket till innan de rostar så att de fastnar, däremot är ju läkage väldigt allvarligt för systemet i övrigt man vet ju aldrig vart det rostar hål.

Tyvärr låter det mest som otur och cirkpumpar GÅR sönder det är tyvärr ett faktum.

Jag tippar dock på att det är skit i systemet som letar sig in i själva motordelen av pumpen och där sätter stopp för pumpen.
 
myrstack skrev:
Läckage generellt kan märkas på lite olika sätt men ett klassist är att man tappar tryck. Normalt har du en manometer på pannan du kan se vilket tryck som du kör med. Har du inte ett tryck som är väldigt lågt eller ett öppet cirkulationskärl som är felplacerat är det väldigt ovanligt att det läcker in syre i sådana mänger så rör börjar rosta. Är snarare så att om man har ett läckage någonstans att syre kommer in från "gatan" när man fyller på pannan med kallt vatten.

Vad har du för material i rören? Om du har gamla järnrör och det är svart i pumpen kan det vara syrerikt vatten som påverkat rören. Misstänker att de fått fylla upp systemet till viss del efter varje pumpbyte.

Vad har du i övrigt för färg på vattnet om du tex får ut en skvätt när du luftar av ett element?



Har du filter någonstans? Något intressant i detta?

// Mats

Vad jag har för material har jag ingen aning om men eftersom huset är byggt 1950 så tror jag att det är järnrör!

Manometer tror jag inte vi har någon, det är ju ingen vanlig panna vi har utan en Combi Compact panna som tillhör Optiman för att ge tillskottsvärme när det är riktigt kallt.

Vattnet i elementen är ju brunt och luktar "skunk" eftersom det är instängt.

Om firman fyllt upp systemet kan jag inte uttala mig om, men eftersom de inte brytt sig om att ta reda på vårat problem så är jag inte förvånad om de har get f-n i det.q(;^;)p Ska kolla lite med min man om hur ofta han fyller på! Han är den som sköter det tekniska i familjen medan jag sköter letandet efter svar på bland annat den här sighten:D
Filter har vi någonstans på anläggningen och det har aldrig varit någon smuts i detta!
Det som pratas om när det gäller vårat vatten är att det är för hög kalkhalt, syre har aldrig nämnts överhuvudtaget! Intressant teorid^_^b.
Det du skriver om tryck är också MYCKET INTRESSANT, för när vi läst igenom fakturorna vi haft genom åren så är det återkommande på vissa av dessa att någonting "ligger inte bra i tryck". Så vi tror att detta "inte bra i tryck" kan vara ett problem det occkså! Men detta har inte firman fått bukt med heller! Kan ett dåligt tryck göra aå att cirkpumparna havererar?:S
 
v-g skrev:
Ni låter inte pumpen stå under tex sommaren?

Normalt fastnar inte pumpen av läkage, pumphjulen iaf de nya är alla av PLAST så det ska rätt mycket till innan de rostar så att de fastnar, däremot är ju läkage väldigt allvarligt för systemet i övrigt man vet ju aldrig vart det rostar hål.

Tyvärr låter det mest som otur och cirkpumpar GÅR sönder det är tyvärr ett faktum.

Jag tippar dock på att det är skit i systemet som letar sig in i själva motordelen av pumpen och där sätter stopp för pumpen.
Pumpen går hela tiden, stänger inte av den över sommaren! Så tyvärr, där är inte problemet!
OTUR!? I så fall har vi en MAXIMAL otur! Läs följande:

29/9 2004 fläkten byts ut
21/10 2005 första cirkpumpen byts
14/6 2006 andra pumpen byts, nu frågar vi om det är vanligt att pumparna går så här ofta
18/4 2008 båda pumparna byts, vi frågar återigen om det är vanligt
3/11 2009 pump byts igen, samma fråga= Inget svar
16/11 2009 andra pumpen byts. Nu tas vattenprov, för det "måste" bero på vattnet....Efter en tre veckors period gör de detta:Sq(;^;)p
Det som vattenprovet säger är följande:

Förljande anmärkningar fanns:
FÄRG: Färgen i vattnet orsakas vanligen av humusämnen eller av järn och mangan förekomst. Färgtalet bör ligga under 30 mgPt/l.
Färgen på labbrapporten är 47
HÅRDHET: Medför risk utfällningar i ledningar, kärl och fastighetsinstallationer, särskilt vid uppvärmning. Skador på textilier vid tvätt. Hårdheten bör ligga under 10dh.
hårdhet labbrapport 13,4.
Vid provtagning 2000 låg totalhårdhet på 9,8.Så jag fattar ingetting'
Provet är taget direkt ur systemet:Soch testat enligt "drickvattenskungörelsen" (har jag för mig att det hette)

Jag är JÄTTETACKSAM för att ni här på sighten försöker hjälpa oss att finna en orsak MEN- VET NÅGON VILKA ÄMNEN I ETT VATTEN SOMKAN PÅVERKA EN CIRKPUMP SÅ ILLA ATT DE INTE ENS HÅLLER MER ÄN 2 ÅR???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.