Hej!
Jag behöver en strömbrytare med 2 knappar men 2st helt skilda poler.
Den jag har har 1st ingång och 2st utgångar.
Men jag vill ha 2 separata ingångar och 2st utgångar...

Vad skall jag köpa? :)
 
Dubbeltrapp. Lycka till!

//Patrik
 
men då måste jag fråga hur du tänker använda den.

Om du tänker koppla en annan fas till den ena av brytarna så blir det inte så bra.
 
Skulle precis ställa samma fråga som TS :)
I mitt fall skall jag styra dimmer på två convertrar till LED-belysning.

Den ena matar 230V via strömbrytaren, den andra sluter enbart en lågspänningskrets från convertern, alltså ingen 230V på den.
Tänkte mig inte för och köpte kron-brytare först :(

Blir till att byta till dubbeltrapp då.
 
Det är ett typfall där du inte kan göra så. Du får inte ha lågspänning på samma brytare (eller ens i samma dosa) som du har 230V. Dina lågspänningslampor är inte isolerade för 230V (oftast sant), och om det då blir fel i dosan så kan 230V ledas över till din lågspänningskrets, lampan blir livsfarlig.

Nu när jag läser inlägget en gång till så blir jag tveksam om jag tolkar det rätt. Jag uppfattar det som att du vill ha 230V på den ena halvan, och lågspänning på den andra halvan.
 
Jag är osäker jag, om man har FK till lågspänningen så borde det väl kanske vara okej?
1-10 V dimmer då har man ju starkström och svagström i samma dosa...

//Patrik
 
Ja, det finns en hel del "det beror på" här. Till att börja med, vad säger installationsanvisningen till dessa dimmers?
Två olika faser i samma strömbrytare har vi kommit fram till att det inte är ok. Men klenspänning och 230 V, vet ej - det ska tillverkaren av brytare svara på.
Handlar det dessutom om skyddsklenspänning blir det ännu mer tveksamt.
 
Dessutom ska man absolut inte bryta en converter för strömmatade LED på sekundärsidan (men du kanske har en annan konstruktion?).
 
Och varför ÖHT bryta på lågspänningssidan, vad skulle man vinna på att transformatorn ligger och drar ström utan belastning?? (Den kommer troligen att bryta pga underbelastning)

Protte
 
I mitt fall är det Jolly Micro som skall dimras.
Den matas med konstant 230V och dimras via tryckknapp på separat slinga.
Alltså inte den slingan själva LEDarna sitter på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.