Vad heter den där pappkartong skivan som man kan köpa för att sätta mellan takstolarna så man får en luftspalt efter
isolering av vinden???....har dom på beijer?kostar?
tack på förhand
/
M
 
vad kostar en sådan pappskiva ungefär?....
/
M
 
Hej k-rauta säljer den men det blir bra mycke billigare att köpa massonit på byggmax
 
Bob_the_builder
Finessen med vindavledaren är att den är vinklad (eller rättare sagt, gjord för att vinklas), till skillnad från en masonitskiva. Det blir avsevärt fler moment om man vill göra egna avledare med skarv och tätning i vinkeln.

Om du brukar handla på Beijer så säljer de Roxull vill jag minnas och de har också en sådan skiva i sortimentet.
 
Redigerat:
Jag köpte såna där vindavledare, vilket jag djupt ångrar. Det är rena smäcket, det är ju bara tunn papp till dem. Jag köpte dem i god tid innan jag skulle montera dem, så de fick stå i förrådet ett tag. Där blev de tyvärr (eller kanske snarare som tur är) utsatta för lite fukt. Inte mycket, utan ungefär vad de kan få utstå när de sitter monterade. När jag tog dem var de alldeles uppmjukade och sladdriga, så vissa av dem föll sönder när jag hanterade dem.
Det var som sagt tur att jag upptäckte den dåliga kvaliten innan jag monterad dem. Nu slutade de på brasan och jag byggde vindavledare av masonite i stället.
 
Bob_the_builder
Själv tyckte jag att det var väldig smidigt att använda pappvarianten (Parocs, i mitt fall). Det jag kan rekommendera är att sätta ett mittstöd i överkant för att motverka nedhängning på sikt (vilket krävs om man väljer masonite också). Jag satte bara en läktbit mot råsponten som jag sen häftade pappen i.
 
Men det är väl bra mycke smidigare med masonite,, inget sladder..
 
Välj oljehärdad board (masonite) så är den lite styvare och bra mycket roligare att jobba med.
 
ja det där va ett jävla bra tips,.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.