man smetar på över hela tapeten som sitter på betong/gipsväggen, och senare gör att tapeten lossnar lätt från väggarna??

Tack så mycket för svar
 
Tapetblöder, tapetloss etc brukar den kallas. Dock inget som jag skulle rekommendera p g a pris och att snickerierna inte brukar vara så förtjust i produkten. Mycket billigare och lika bra är att köpa billigaste tapetlimet du kan hitta (exvis byggmax, 5 l för 29:95) och flöda på riktigt riktigt ordentligt. Plasta in limmet och låt stå minst fyra timmar och helst längre! Är det många lager tapet, målat etc så kör över ytan med en taggroller innan du flödar på limmet!
 
Ok, tack så himla mycket OHE.

Grejen var att jag ville ha målade väggar, och sen hade slipat och spacklat på tapetskarvarna, märkte att det det blåste upp bubblor och prövade att ta bort det, och vips så lossnade tapeten jätte enkelt eftersom det bara är ett lager :)

Så byggmax blir det nu, hur och med vad ska jag plasta med??

Tack
 
Inga problem!

Ta och köp vanlig plast på rulle (typ täckplast), spelar inte så stor roll bara du kan täcka in "kladdet"!

Lycka till!
 
De hade ingen täckplast kvar, så hoppas det funkar utan den så länge.
 
Anledningen till att det är bra med plast är att man kan låta limmet väta in ordentligt i tapeten en längre tid utan att limmet torkar. Väljer du att inte köra med plast så flöda ut limmet riktigt ordentligt med en roller! I och med attt det bara är ett lager tapet så fungerar det någorlunda bra utan men se upp så att inte limmet torkar, känn emellanåt på limmet så det inte torkar!
 
Tack OHE för all info du gett mig.
Jo, jag märkte det nu är jag låtit det vara i 3h att det inte är lika lätt att dra bort tapeten, men på vissa ställen där limmet inte torkat än är det lätt.

Tack
 
Det som hade torkat, satt fast väldigt hårt, men jag tog vatten och såpa och smetade på hela tapeten så det blev blöt.
Sen var det bara att dra av allt, hur lätt som helst.
 
Bra att det gick utan problem! Jo, helt rätt tänkt med att slänga på vatten och såpa på limmet som torkat. Lycka till med resten av projektet!
 
evoline skrev:
man smetar på över hela tapeten som sitter på betong/gipsväggen, och senare gör att tapeten lossnar lätt från väggarna??

Tack så mycket för svar
varför ska du ta bort allt??spackal skarvarna istället,eller riv endast bort det som är löst,det som sitter sitter ju där.
 
nybyggd skrev:
varför ska du ta bort allt??spackal skarvarna istället,eller riv endast bort det som är löst,det som sitter sitter ju där.
De kan vara så att de som ser ut att sitta bra faktist inte alls sitter. för när tapet blir blöt så sväller den där den sitter dåligt å då blir de blåsor. å e dom inte borta innan man sätter upp ny tapet på så e de inte alltid att dom försvinner.

men vill man göra de lätt å inte ha de så bra så visst.. sätt rätt på bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.