Hej,
Håller på att måla om innerdörrarna i huset och har då även införskaffat nya handtag. Insåg idag att jag även vill byta gångjärnen då de nya handtagen är i stål och gångjärnen är i mässing.

Någon som vet vad dessa gångjärn heter så att man kan söka lite effektivare på en modell som passar min dörr?
 
  • Gammalt mässingsgångjärn för dörr på textilbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mässingsfärgat gångjärn för dörr hållet i en hand, visar slitage och behov av utbyte mot stålmodell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ett vanligt innerdörrsgångjärn som vanligtvis kallas snap-in gångjärn.
Du har en dörrdel (fästplatta) av metall vilket vanligtvis används vid brandklassade innerdörrar.
Om din dörr är brandklassade så bör du använda en dörrdel av metall även på det nya gånjärnet men även karmdelen ska då vara av brand klassad typ.
Om din dörr inte är brandklassad så kan du fritt välja vilka snap-in gångjärn du vill ha.
Det vanligaste färgerna på den typen av gångjärn är den du har eller vit.
Det är inte så många som är klassade för branddörrar men assa har ett som heter 2465 brand.
 
  • Gilla
TheCed
  • Laddar…
Jag har exakt likadana gångjärn och har problem att hitta dörrdel som passar. Finns i plast men de är inte lika djupa och sjunker därför in i dörren för långt vilket gör att dörren hamnar för nära karmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.