Jag har byggt ett fristående uterum, och jag behöver nu vindskiveplåt på tre sidor. För att komplicera det hela vill jag inte ha de färdigköpta med standardmått, utan jag vill att den ska gå ner ca 20-30 cm på väggen. Helst i obruten längd på drygt 4 m.

Jag har grunnat länge på hur det sådant löses och hade mardrömmar om plåtslagare som satt och bankade i veckor och kostade hur mycket som helst. Av en granne hörde jag emellertid i går talas om att han för länge sedan anlitat en plåtslagare med en maskin som kunde spotta ur sig en anpassad profil med många vikningar, och det blev inte alls dyrt.

Om jag nu vill veta hur detta ser ut och går till, vad ska jag söka efter?
 
R
Normalt så är det 2 meters som bockas hos vanliga plåtisar , men finns dom som kan göra längre
4 meters är nog svårt att få tag på , då knäcker dom det exakt så som du vill ha det
och gör s.k. skarvanslutningar på plåten
Bara att gå in i pappslöjden och klippa till en bit som ska passa , lämna till plåtis
så kommer det att bli som du vill ha det
 
Maskinen du tänker på är en rullformningsmaskin. Med den kan du göra lika långa profiler som du har plåtämne (på rulle) till. Dock är de inte alltid så flexibla vad häller utseende på profilen, bredd etc. så det kan bli svårt i detta fall.
 
V viddeman skrev:
Jag har byggt ett fristående uterum, och jag behöver nu vindskiveplåt på tre sidor. För att komplicera det hela vill jag inte ha de färdigköpta med standardmått, utan jag vill att den ska gå ner ca 20-30 cm på väggen. Helst i obruten längd på drygt 4 m.

Jag har grunnat länge på hur det sådant löses och hade mardrömmar om plåtslagare som satt och bankade i veckor och kostade hur mycket som helst. Av en granne hörde jag emellertid i går talas om att han för länge sedan anlitat en plåtslagare med en maskin som kunde spotta ur sig en anpassad profil med många vikningar, och det blev inte alls dyrt.

Om jag nu vill veta hur detta ser ut och går till, vad ska jag söka efter?
För de längderna måste plåtslagaren antagligen köpa plåten på rulle, det finns men är inte speciellt vanligt.
Det finns andra maskiner som kan användas som t.ex kantpress men dom kan inte ta dom längderna.
Plåtslagaren kan även bocka manuellt med en plåtbock.
Därefter kommer mer industriella maskiner som inte många har.
Varför vill du slippa skarv?
Special grejer brukar kosta mer och ta mer tid.
Tänk även att ju längre något är desto besvärligare är det att tillverka, transportera, bära upp och montera och tunnplåt skadas lätt så bli inte förvånad om plåtslagare vill gå upp i plåttjocklek.
useless useless skrev:
En falsmaskin kanske?
[länk]
Bertelmaskin hette det när jag gick yrkesskolan. (modern stavning verkar vara med ä bärtel fast det egentligen är fel).
 
Det du tänker på är en Kantviksmaskin . hos plåtslagare finns det oftast 2,5 - m maskiner . 4 m i en bit går säkert att ordna då det finns ett flertal i sverige som har 4 m maskiner . Dock kostar det mer än det smakar. Kör hellre 2 st 2 meters bitar med överlapp och iskjut.

Om du tvunget skall ha 4 m bitar , så är det bara att lyfta luren och ringa runt till plåtslagerier
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.