Förutsätter att det har med el att göra, gissar att det är någon form av verktyg för att kontrollera spänning eller liknande, någon som kan berätta mer ingående?
 
  • Spänningstestare med svart kabel och sond på träunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en spänningsprovare. Har själv haft en för lääääänge sedan
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Perfekt!
Vad är de två ljuskällorna/fönstren för? Man kunde tro att en skulle räcka...
Är tanken bara att man kör in mätproberna i varsitt hål eller är den mer finurlig än så?
 

Bästa svaret

Först kan jag säga att mätaren har blivit "modifierad" metallspetsen ska sticka ut ca 10 mm på bägge ändarna så den långa har blivit "avskalad".
Med den ena lampan (den översta) kollar man om det är 230 eller 400 V, den lyser dubbelt så starkt vid den högre spänningen och man tar inte miste för det är en markant skillnad. Den andra har samma funktion som en testpenna, man sätter spetsen mot det som är spänningsförande och sätter ett finger på "metallknappen" som finns på framsidan. Det är baksidan som man ser på bilden.
Jag blev tvungen att gå ut i mitt garage/upplag och rota i en g:a verktygslåda och än har man inte blivit totalt dement för där hittade jag min g:a trotjänare. Det är förutom lite dammig i nästan nyskick. där klisterlappen suttit är det på min påtryckt AB SIPEC STOCKHOLM.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Först kan jag säga att mätaren har blivit "modifierad" metallspetsen ska sticka ut ca 10 mm på bägge ändarna så den långa har blivit "avskalad".
Med den ena lampan (den översta) kollar man om det är 230 eller 400 V, den lyser dubbelt så starkt vid den högre spänningen och man tar inte miste för det är en markant skillnad. Den andra har samma funktion som en testpenna, man sätter spetsen mot det som är spänningsförande och sätter ett finger på "metallknappen" som finns på framsidan. Det är baksidan som man ser på bilden.
Jag blev tvungen att gå ut i mitt garage/upplag och rota i en g:a verktygslåda och än har man inte blivit totalt dement för där hittade jag min g:a trotjänare. Det är förutom lite dammig i nästan nyskick. där klisterlappen suttit är det på min påtryckt AB SIPEC STOCKHOLM.
Ps
Jag tror att jag inte använt provaren på ca 30-35 år
 
Redigerat:
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Stort tack!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.