Har testat lättat på högerskruven högst upp till höger på torken. Det rinner/sprutar vatten där när man lättar på skruven. Har hållit den öppen ett tag men ingen lycka. Ingen värme kommer upp i rören.

Hade en rörmockare i ett annat ärende och han kollade som hastigast och lättade samma skruv jag testat på innan. Men testade även lätta på dom två skruvar som sitter vid vredet i bild.
 
  • Handdukstork med textanvisningar om justering och problem; indikerar att värmen inte fungerar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Vredet bör vara inställningen för hur mycket ventilen ska vara öppen. Ha huvudet så att du ser vredet framifrån, dvs. under torken, och vrid sen moturs så långt det går. Det bör öppna ventilen på max. Vänta en kvart innan du känner på rören.
 
  • Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Krilleman
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Stort tack hörrni! Ska kika så snart jag är hemma igen!
 
Ingen lycka dessvärre. Nu har jag öppnat dom reglage/skruvar som kan/ska skruvas på men varmvattnet kommer fortfarande inte längre än illustrationerna ovan :(
 
Vad har du 1-rörs eller 2 rörs system, är kopplet omställbart för 1 rör och 2 rör , samt är det rätt kopplat så inte in hamnat på ut.
 
Bra fråga. Den var monterad när jag flyttade in och är för novis för att veta det. Är det något som kan ses på bilden i min första post måntro?
 
Men det har fungerat tidigare eller
 
Nej den har dessvärre aldrig fungerat.
 
OK blir alla andra element varma som dom ska. Med din anvisning om att röret till höger blir varmt så är den kanske felvänd, som markering på inst-anvisningen så ska det vara in på det rör om är närmast termostatratten, Du får vrida din i huvudet så det stämmer och tänka lite 😉Sen det med flyttade in, är då i ett hus. Synd att det är kaklat, kan bli nya hål i väggen eller att en röris ordnar med växlare direkt under H-torken , en sådan här går att abvända utan plugga i väggen
http://www.mma.se/media/5750/korskoppling.pdf

https://www.rskdatabasen.se/infodocs/MONT/MONT_212_8758367.pdf
 
Båda rören som leder till reglerventilen från väggen är varma. Lika så är reglerventilen varm. Så vattnet kommer så långt men inte längre.

Jag kommer nog inte göra några större ingrepp här utöver skruvarna som rattats på. Då får det vara tänker jag. Har inte haft något behov av den hittills men kan ju vara trevligt när man säljer att den fungerar.

Alla andra element är varma och fungerar.
 
BirgitS
B Bondra skrev:
Ingen lycka dessvärre. Nu har jag öppnat dom reglage/skruvar som kan/ska skruvas på men varmvattnet kommer fortfarande inte längre än illustrationerna ovan :(
Från instruktionen som Krilleman länkade till:

Teknisk ritning av en ventil, dimensioner, funktioner och justeringsanvisningar på svenska, industriell komponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan det betyda att du har ställt in fel när det gäller 1- och 2-rörssystem?
Eller att du har stängt av?
 
Krilleman
Har du varmt fram så är det ofta etthålsventilens anslutning som är felmonterad.

Det finns tre släta sidor vid mina pilar. Grön blå och grön.
Röd pil har ingen slät yta.

Den mittersta släta ytan, min blåa pil, ska vara mot handvredet.

Är den det?

Teknisk ritning av en monteringsdetalj med anvisningar och OBS!/Attention-markeringar, inklusive pilar och svensk text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj, inte helt säker på att jag hänger med här. Men behöver jag skruva upp reglaget i den bifogade filen? Tog bort själva locket/skruvvredet.
 
  • Förkromad termostatventil till radiator med vitt kakel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Krillemans inlägg handlar om röret som går från ventilen och upp till själva handdukstorken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.