Hej!


Jag har sökt efter dörrfodret och fönsterfodret utan att hitta några exakta träffar. De liknar mest "päronfoder", men hittar inget med denna form. Se mina ritningar och fotot på dörrfodret nedan. Plockade bort en bit av fönsterfodret i källaren, så det är ganska väl uppmätt. Dörrfodret mätte jag på plats och utelämnade därför en hel del mått. Skulle helst vilja veta exakt vad de heter - och ritningar skulle inte skada. Huset är byggt 1911 och jag gissar att dessa foder inte har blivit bytta. Vill ju att beställningen ska bli rätt. :)

Tecknade ritningar av traditionella fönster- och dörrfoder med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på ett gammalt, vitmålat dörrfoder med karakteristisk päronform nertill mot golvlisten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//H
 
Det är troligen inga standardlister. Ett av tiotusentals snickerier eller hyvlerier som funnits i landet har gjort den med egna stål. Profilhöjd 80 är lite meckigt. Måste bli räffelstål. Ett par sådana går på ca 1500. Går att beställa direkt från din eminenta ritning :). Då kan man göra stora listen med tre körningar i vertikalfräs. Eller en körning i 5-kutter.

Föresten så har du ytterligare en list. Foderklotsen måsta kanske också göras.

Vi brukar tipsa de som beställer nya dörrar av oss att den nya dörren skall göras 1cm smalare och en cm lägre än dörren som skall ersättas. Är man lite försiktig med orginalfodren så går de att kapa om och åtemontera. Det är nästan alltid den bästa lösningen.

Mvh Findus
 
Bettna såg nära Nyköping och Panel och List i Stockholm har bra sortiment men vad jag kan se inget som exakt matchar dina. Däremot kan ju dom flesta hyvlerier ta fram stål och ordna det du behöver - dock med hög startavgift om nya stål måste tas fram.

En annan variant jag använt mig av tidigare är att flytta foder och lister från mindre synliga ställen såsom garderober, vindstrappa och liknande som jag ersatt med snarlika eller enklare varianter.
 
Får tacka för alla svar med väldigt bra information. Jag ska nog beställa även om det medför en skaplig startavgift.

//Henrik
 
Min pappa beställde (altså tog fram fräs för), troligen på 70- eller 80-talet ett foder som satt i huset jag växte upp i. De har efter det flyttat, men han var förtjust i dessa foder så både sommarstugan och deras följande villa fick samma foder och som jag förstår finns det fortfarande hos samma firma att beställa om man vill... Dock är det ett 20-talsfoder, så har ingen bäring här annat än att det kan vara värt några spänn att ta fram en profil som man sen kan nyttja resten av livet... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.