Mina kompisar har något de kallar för sjavare. Det är ett elverktyg som har ett brett vibrerande stämjärn längst fram. Ypperligt verktyg när det gäller att skilja en motsträvig glasfiberarmerad tapet från underlaget, eller som i mitt fall, en plastfärg från putsad källarvägg. Men jag vill ha en själv, men får inga sökträffar på sjavare! Jag har tom bläddrat igenom Jula-katalogen utan att ha hittat något liknande. Jag antar att detta eminenta verktyg har något annat namn också. Är det någon här som vet var jag kan få tag på ett sådant här verktyg? (och vet vad det heter)
 
BuDDHa skrev:
fein multimaster.. inte bra till nått men funkar till allt.. verktyget man tar fram när man klöddat till det i badrummet eller vid golvläggning..


Fein Power Tools USA Quality Precision Power Tools
Håller med dig till sisådär 50%....funkar till det mesta, och är riktigt br apå en hel del. Finns gott om trådar om multimaster på detta forum.

//Daniel
 
Det påminde om det, men var inte samma. Det verktyg jag söker har ett skär på tvären istället som spetsigt som fein multimaster. Någon annan som har någon aning?

Edit: ser att det fanns ett tillbehör "scrape" som fungerar på samma sätt, men verktyget jag söker har ett grövre, mer stämjärnslikt verktyg där fram som går att vässa.
 
Jag köpte en sånt verktyg/maskin på Lidl av alla ställen....:)

Kostade väl typ 199:- och då följde det med en 5-6 stycken olika skär i olika dimensioner. Helt suveränt att skrapa färg med den.

Detta "kvalitetsverktyg" har funkat ypperligt och låååångt över förväntan faktiskt.
Med de smalare skären kan man även tälja om det inte är så fruktansvärt noga.

Märket på min maskin är "Parkside". Kan rekommenderas!
 
Festool har en mattborttagare som kanske är en sån du tänker på.
 
Ja, faktiskt var kompisens verktyg från Lidl, men jag antar att det var något specialerbjudande och att det inte finns i deras fasta sortiment. Mycket riktigt ser den ut som bosch-maskinen ovan. Inser att jag blivit lurad på namnet, skulle tro att det är kompisens pappa (som är ägaren av verktyget) som gjort en försvenskning av "shaver"... ;D

Tack för all hjälp!
 
Faktum är att Lidl ibland har sina ljusa stunder vad gäller lite udda prylar.

Nästa vecka har de en handcirkelsåg för 479 :-, den köpte jag förra gången den var med..duger för skivkapning iaf.
Sen har de en "Limp-stickis" för 379:- som jag ska testa bara för skojs skull för att se hur stor skillnaden är mot en märkesmaskin.

Lite billiga skrotmaskiner kan vara bra att ha i utlåningssyfte. Alla polare runt omkring mig vet att jag har en hel drös med maskiner och frågar alltid efter att få låna dem. Då kan det vara bra med skräp att låna ut för de har ändå ingen koll på läget och kan inte använda bra maskiner på rätt sätt. Man ska inte kasta pärlor för svinen som det sägs....:)
 
Cheesus skrev:
Jag köpte en sånt verktyg/maskin på Lidl av alla ställen....:)

Kostade väl typ 199:- och då följde det med en 5-6 stycken olika skär i olika dimensioner. Helt suveränt att skrapa färg med den.

Detta "kvalitetsverktyg" har funkat ypperligt och låååångt över förväntan faktiskt.
Med de smalare skären kan man även tälja om det inte är så fruktansvärt noga.

Märket på min maskin är "Parkside". Kan rekommenderas!
Spännande! Skall jag tolka detta som att det finns ett verktyg på Lidl som skulle åtminstone kunna försöka efterlikna en Multimasters såg/stämfunktion??

Vågar knappt hoppas... :)
 
Det fanns iaf vid ett tillfälle, men de har inte så stort fast sortiment. Men sök på clasohlsson efter elskrapa, så hittar du motsvarande verktyg där.
 
Cheesus skrev:
Faktum är att Lidl ibland har sina ljusa stunder vad gäller lite udda prylar.

Nästa vecka har de en handcirkelsåg för 479 :-, den köpte jag förra gången den var med..duger för skivkapning iaf.
Sen har de en "Limp-stickis" för 379:- som jag ska testa bara för skojs skull för att se hur stor skillnaden är mot en märkesmaskin.

Lite billiga skrotmaskiner kan vara bra att ha i utlåningssyfte. Alla polare runt omkring mig vet att jag har en hel drös med maskiner och frågar alltid efter att få låna dem. Då kan det vara bra med skräp att låna ut för de har ändå ingen koll på läget och kan inte använda bra maskiner på rätt sätt. Man ska inte kasta pärlor för svinen som det sägs....:)
Kan du inte bara vägra låna ut? Funkar bra för mig:)....däremot erbjuder jag däremot mig gärna att ta med borrmaskinen eller vad det nu är och borrar de där hålen nästa gång jag kommer, det blir oftast den bästa lösningen för alla parter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.