Y
Har en hög, buske? som doftar så gott. Vill gärna ha fler sånna men vet inte vad den heter.
Någon som känner igen den?


vxtj.jpg
 
Schersmin :)
 
Y
Tack :)

Går det att ta skott och lyckas använda den till fler ställen, eller är det enklare att gå till butik och köpa en ny?
 
Mina schersminer skjuter inga rotskott, dvs ingen enkel förökning den vägen. Det går förmodligen att ta sticklingar, men hur många år tar det då innan du har en buske? Verkar säkrare ett köpa plantorna.

Försök att få tag på den E-märkta doftschersminen, som har garanterat stark doft (det saluförs tydligen doftschersminer numera som inte doftar lika mycket som de gamla buskarna.......).

Om plats finns för flera buskar så skulle jag köpa lite olika schersminsorter, då får man lite mera utsträckt blomning. Finns exempelvis smultronschersmin, kameliaschersmin. Ser lite olika ut och har lite olika blomningstid. Doftar de också.
 
Det går även att lägga ner en gren på marken, på med jord och en sten som tyngd. Efter en säsong har du rötter och därmed en ny planta.
 
Y
Beundrar dessa varje år, men dom blommar så kort stund.
Finns det olika modeller av Schersmin så man kan plantera olika och få doften under hela sommaren måntro?
 
Sommartorparn skrev:
Om plats finns för flera buskar så skulle jag köpa lite olika schersminsorter, då får man lite mera utsträckt blomning. Finns exempelvis smultronschersmin, kameliaschersmin. Ser lite olika ut och har lite olika blomningstid. Doftar de också.
Du fick svaret för flera år sedan. ;)
 
Kom ihåg att skilja på jasmin och schersmin ;-)
 
Y
Dalbotös skrev:
Du fick svaret för flera år sedan. ;)
Jojust det. Men det var inte dåligt att jag sökte fram min gamla fråga iaf. ;)
- Men vem vet, det kan ju ha kommit någon mer expert som har fler tips sedan dess. :)

Om plats finns för flera buskar så skulle jag köpa lite olika schersminsorter, då får man lite mera utsträckt blomning. Finns exempelvis smultronschersmin, kameliaschersmin. Ser lite olika ut och har lite olika blomningstid. Doftar de också.
 
Smultronschersminer har vi på jobbet. De luktar verkligen hallonbåt...

Hemma har jag två vanliga (doft-)schersminer och en kameliaschersmin. De följer varandra i blomningen, så just nu håller de förstnämnda på att släppa sina blommor, och kameliaschersminen är på gång.
 
Y
Inget nytt på schersminfronten? Hoppas på att något land genmanipulerar så det blommar och doftar hela året. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.