Bilden nedan är tagen från http://woodgears.ca/slot_mortiser/index.html

Den typ av fräs som sitter monterad där tycker jag verkar vara bättre än vanlig rak notfräs om man ska göra tapp-fogning. Är det någon som vet om man kan få tag på den typen av fräs i Sverige eller om det är en typisk nordamerikansk grej?

slot_mortiser.jpg
 
Långhålsborr kallas det för
Brukar i bland finnas som påhängs maskin till vissa rikt och planhyvlar.
Gammal uppfinning funnits i ca 100 år i sveriga i alla fall.

Pär
 
Den som de använder i bla USA är denna från Bosch. Borde gå att köpa i Sverige också..

GMF 1400 CE Professional

gmf-1400-ce-9878.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://www.bosch-professional.com/se/sv/gmf-1400-ce-9878-ocs-p/

(Missade antagligen frågeställningen också.. :))
 
Sorry, jag var kanske lite otydlig. Jag menar att själva frässtålet är spiralformat och undrar vad den typen av frässtål heter. Jag har sett namnet långhålsborr många gånger, men hade uppfattningen att det var namnet på hela den maskinen. Eller är det så att även själva frässtålet heter långhålsborr?
 
Här går det fort med svaren trots luddig frågeställning :)

Jag tyckte jag kollat igenom Coboltkatalogen, men det fanns ju där och skrattade åt mig... Vilken ska man ha då om man ska montera på hemmagjord långhålsborr typ Wandels maskin ovan?
 
Långhålsborr brukar se ut så här;

471_183_fs_102.jpg

Tror Jac har rätt svar..
 
Så fel tolkat av mig.
Du bör nog använda av en uppåtgående spiralfräs. Den självrensar hålet
Om man använder sig av nedåtgående spiral så flisar det inte ut på ovansidan men det sätter igen tapphålet.

Pär
 
Det finns även spiralfräsar som skär både uppåt och neråt. Har aldrig testat en sådan själv, men de skall tydligen kombinera de goda egenskaperna hos uppåt- resp neråtgående spiralfräsar. Compression spiral bits heter det på engelska - har ingen susning om vad det heter på svenska.
 
OffT: Annars är DeWalt 26204 ett användbart alternativ om man klarar sig med lite mindre effekt.
 
bygga_bo skrev:
Det finns även spiralfräsar som skär både uppåt och neråt. Har aldrig testat en sådan själv, men de skall tydligen kombinera de goda egenskaperna hos uppåt- resp neråtgående spiralfräsar. Compression spiral bits heter det på engelska - har ingen susning om vad det heter på svenska.
Motskärande / dubbeldragande - även denna typ finns på sidan 6 i Cobolt katalogen, ;)

Men denna typ förutsätter en kant eller ett hål som är öppet i bägge ändar. Gäller det ett tapphål så måste ju spånen dras upp ur hålet och inte pressas ned mot botten, precis som pär h säger. Jag antar att det inte heller är så lyckat att försöka borra med ett nedåtskärande stål av samma anledning, även om avsikten är att borra helt igenom.
 
Motskärande-dubbeldragande används nästan uteslutande när man kant skär fanerade ytor på båda sidor samtidigt och man vill vara helt säker på att det inte skall slå flisor. Och gärna då i en cnc maskin då dom är svåra att sätta ett kullager på som styr mot kanten som skall fräsas.


Pär
 
Tack för förklaringarna jac och Pär. Det finns en logik i det ni skriver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.