Någon här som kan berätta för mig vad denna typen av panel heter på fackspråk?

IMG_3149.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Korvgubbe
Korvgubbe skrev:
Fällpanel
Tyvärr är det inte den. Min är helt rak och det är en klack på båda sidorna inte bara på ena.
 
Din Fjällpanel ser ut att sitta upp och ner. Eller är det bara bilden som är det?
 
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
S
Korvgubbe skrev:
Fällpanel
glömde "j" (y)
började som en förvandringspanel
 
S
Immobil skrev:
Din Fjällpanel ser ut att sitta upp och ner. Eller är det bara bilden som är det?
nja kanske stående
 
MrPerllon skrev:
Tyvärr är det inte den. Min är helt rak och det är en klack på båda sidorna inte bara på ena.
Då har du nog en form av liggande limträpanel.:rolleyes:
 
Falsad enkelfaspanel.
Kan vara hustillverkarens egna profil.
 
Immobil: Stående panel är det. Bilden jag tog är tagen underifrån :)

Thomas33: Tack sökte på det och det verkar vara nära på. Det är ett Animonhus.
 
Då tippar jag på Animonpanel. :)
 
Tag ett steg tillbaka och tag en ny bild, så tre brädor kommer med.
Gärna med en tumstock bredvid så storleken framkommer.

så kan jag vara med i gissningsleken också :)

Aha, bilden är tagen underifrån. Då får du ordna en spegel, eller gräva en grop...

Annars håller jag med Thomas33. Det ser ut som Z-panel, fast med ofasade kanter.
 
Har sökt ytterligare och tycker det mest påminner om "spårpanel".
 
Här har du kanske din panel:
Panel.jpg

Falsad och spontad panel

Stående falsad panel och spontad panel ger en förhållandevis regntät fasadbeklädnad. Luftning åstadkoms genom montering av vertikal luftningsläkt bakom den horisontella spikläkten. Falspanel går förhållandevis snabbt att sätta upp.

Under vissa perioder har stående spontad panel använts som underlag för lockläktspanel. I dag ger denna paneltyp arkitekten stor frihet att skapa rustika fasader, till exempel genom att variera lockläktens bredd och tjocklek utan att behöva täcka de enskilda brädfogarna.
http://www.traguiden.se/konstruktio...ng/utvandig-bekladnad/staende-utvandig-panel/
 
Tack! Ser ut att vara rätt. Skall ta loss en panel och sticka till träbutiken så man får rätt.
 
Kärt barn har många namn; hakpanel med fals kan den också kallas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.