Hej alla kunniga,
Jag tog isär en läckande radiatorkoppling för att täta, men gängorna är inte glada. Se bild.
Delarna går ihop med nöd och näppe men jag vill ha nya.
Letade på byggmarknaden men hittar bara hanen, den rundade överdelen.
Var kan man hitta den skålade underdelen och vad heter en sådan koppling?
Tack för hjälp!

Närbild på hand som håller en rostig och trasig radiatorkoppling med synliga slitskador på gängorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitna gängor på en demonterad läckande radiatorkoppling i trångt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på slitna gängor av en mässingsfärgad radiatorkoppling mot en träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klämringskoppling. Något av det vanligaste som finns inom rörkrökeri.
 
  • Gilla
Pehu1004
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Klämringskoppling. Något av det vanligaste som finns inom rörkrökeri.
Det är väl ingen klämringskoppling.
 
Vad är det då?
 
Det är inte exakt denna varianten du ska ha men där ser du den koniska anslutningen. Det heter alltså Radiatorkoppling.
Sen får du mäta vilken dimension det är.
Finns även på Rinkaby rör och andra rörfirmor. Vinkelrör för radiatorkoppling med konisk anslutning mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
altaxis altaxis skrev:
Det är inte exakt denna varianten du ska ha men där ser du den koniska anslutningen. Det heter alltså Radiatorkoppling.
Sen får du mäta vilken dimension det är.
Finns även på Rinkaby rör och andra rörfirmor. [bild]
Tack! Ja, just en sådan anslutning är det.
Radiatorkoppling rätt och slätt alltså.
Söker den skålade delen.
Letar vidare!
Ska tala med Rinkaby rör.
 
PNO PNO skrev:
Unionkoppling. Säljs som ett komplett par, så det är bäst att byta båda delarna då det kan skilja i form mellan olika märken.
[länk]
Hej, tack men kan det vara unionkoppling? Jag ser varken den koniska eller skålade delen:
Guldfärgad unionkoppling med gängad ände och mutter, saknar konisk eller skålad del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är för att de säljs som ett par. Både den yttre och en inre konan är där inne.
 
PNO PNO skrev:
Det är för att de säljs som ett par. Både den yttre och en inre konan är där inne.
Aha. Hemligt. Konstigt att de inte visar det. Men då vet jag. Ska kolla på såna. Tack!
 
  • Gilla
erling
  • Laddar…
Alltså, unionkoppling är ett allmänt namn för en koppling med en lekande mutter, alltså en koppling som går att dela på utan att skruva på ena röret. Alltså där muttern är lös och klämmer ihop två tätande ytor, ofta konor.

Unionkopplingar används till exempel för att koppla in element såsom radiatorkopplingen tidigare, eller för att koppla in cirkulationspumpar som de kopplingar du tyckte var lite dyra. Men det finns också "allmänna" unionkopplingar vars enda syfte är att skarva två rör. Och det är en sådan koppling jag tror du behöver.

Emedan radiatorkopplingar är rätt så standardiserade vad gäller kona och gänga så är andra unionkopplingar inte det. Radiatorkopplingar används dock vanligen mellan radiator och termostatventil och mellan radiator och injusteringsventil. Eftersom din koppling sitter vid golvet på ett äldre rör så tror jag snarare på en vanlig unionkoppling.

Kolla länken i mitt första inlägg. De kostar runt 50 kr.
 
PNO PNO skrev:
Alltså, unionkoppling är ett allmänt namn för en koppling med en lekande mutter, alltså en koppling som går att dela på utan att skruva på ena röret. Alltså där muttern är lös och klämmer ihop två tätande ytor, ofta konor.

Unionkopplingar används till exempel för att koppla in element såsom radiatorkopplingen tidigare, eller för att koppla in cirkulationspumpar som de kopplingar du tyckte var lite dyra. Men det finns också "allmänna" unionkopplingar vars enda syfte är att skarva två rör. Och det är en sådan koppling jag tror du behöver.

Emedan radiatorkopplingar är rätt så standardiserade vad gäller kona och gänga så är andra unionkopplingar inte det. Radiatorkopplingar används dock vanligen mellan radiator och termostatventil och mellan radiator och injusteringsventil. Eftersom din koppling sitter vid golvet på ett äldre rör så tror jag snarare på en vanlig unionkoppling.

Kolla länken i mitt första inlägg. De kostar runt 50 kr.
Tack för mer förklaring!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.