Hej.
Vi har precis tagit bort ytter panelen för att se vilken sorts isolering det fanns i vårt gamla hus från 1930. När vi öppnade upp fann vi denna konstruktion... Tog bort en av plankorna & virket är ca 5-6 cm tjockt & spontad. Det vi då såg bakom detta tjocka virke va: .... Vindpapp! Skulle vi öppnade upp bakom det skulle vi komma in i huset. Eller ja, husets inre skal. Då väggarna inte är tjocka.
Har någon sett detta & vad kallas denna panel av tjockt virke? Är det bärande?

Planen är att sedan tilläggsisolera på detta. men har inte mycket av takfoten kvar, så blir 70mm isolering. Men med tanke på vad vi har nu lär det ju göra lite skillnad iaf :)
 
  • Avtäckt väggsida av ett hus som visar gammalt, tjockt och spontat virke med vindskyddspapp bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal tjock träpanel med synliga spikar och en del isoleringsmaterial ovanför en vindpapp i ett hus från 1930.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus under renovering med borttagen ytterpanel som exponerar tjockt virke och vindpapp under byggnadsställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Restimmer
 
Tack för svar :)
 
Spontade väggplank.
Men de brukar nog vara 3" = ca 70 mm tjocka.
 
Okej, ja de verkar som tekniken är restimmer konstruktion men med spontade plank (?). Läste något om att timmer va svårt att få tag i & då användes istället detta plank.
 
Det är nog snarare så att före början av 1900-talet var det svårt/dyrt att såga plank så därför använde man hela stockar till stommen och brädor bara där det var nödvändigt (man återanvände även en hel del från gamla hus). När sågverkstekniken spred sig blev det vanligare med sågade plank, men man fortsatte att bygga med kompakta bärande väggar ett tag innan tekniken med regelverk tog över.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Stående spontade plank är ett mycket bra material för husväggar. Stabilt.
Jag tror inte din nya isolering kommer att göra någon större skillnad. Investera hellre i bra vindisolering och kanske dragfria fönster.
 
Ja jag läste också något liknande i en artikel. Intressant :)
Tack för svar!
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Stående spontade plank är ett mycket bra material för husväggar. Stabilt.
Jag tror inte din nya isolering kommer att göra någon större skillnad. Investera hellre i bra vindisolering och kanske dragfria fönster.
T Thomas_Blekinge skrev:
Stående spontade plank är ett mycket bra material för husväggar. Stabilt.
Jag tror inte din nya isolering kommer att göra någon större skillnad. Investera hellre i bra vindisolering och kanske dragfria fönster.

Jaha, det ska funderas på! :) sänder informationen vidare till min Man.
Det skulle ju underlätta både arbete, tid, pengar. Samt spar längd på takfoten,
vilket är fint.
Vi har köpt nya fönster. så där
blir de tätt.
 
Staffans2000
Den lilla mängden isolering motiverar inte kostnaden för arbetet. Såvida panelen inte behöver bytas iallafall. Vid tjockare isolering är det bara att förlänga takfoten.

Staffan
 
Klart att mer isolering gör skillnad. Men skillnaden blir, som sagt var, kanske inte så stor att det motiverar inverteringskostnaden alla gånger? Men ska ni ändå göra något åt panelen så är det bra att se över isoleringen på en gång. Ungefär samma sak som att byta fönster vilket sällan lönar sig rent ekonomiskt, men om man ändå måste byta så väljer man modeller med bättre energivärde.
Det viktigaste är att det är vindtätt.

Om ni ska isolera så är ett alternativ att använda styva fasadskivor så får man bort köldbryggorna som regelverket annars utgör och på så vis kan man optimera de millimetrar man har att spela på.
 
Redigerat:
  • Gilla
Armida90
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Den lilla mängden isolering motiverar inte kostnaden för arbetet. Såvida panelen inte behöver bytas iallafall. Vid tjockare isolering är det bara att förlänga takfoten.

Staffan
Panel & fönster ska bytas. Isoleringen blir en bonus. Lite bättre än innan blir det ju. Då vi nu inte har någon isolering.
 
Staffans2000
A Armida90 skrev:
Då vi nu inte har någon isolering.
Visst har du isolering. Plankor och Tretexskivor isolerar också, men jag förstår vad du menar. Om all panel och fönster ändå skall bytas, skulle iallafall jag brassat på med betydligt mer än de fjuttiga sju cm. du tänkt dig. Förläng takutsprånget så förlorar inte huset sina proportioner. Monter du dessutom fönstren långt ut, får du väldigt vackra och praktiska fönsternischer.

Staffan
 
  • Gilla
Armida90
  • Laddar…
Ja, att inte flytta ut fönstren när fasaden byggs ut är en dödssynd.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Fönster ska flyttas ut :)
Däremot blir nog takfoten som den är.
Vad jag hörde så är det inte ’bara’ att bygga ut den.? (jag gör/kan inte bygget) jag samlar info , tips & kunskap :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.