Detta är den skruv som rekommenderas för montering av hyllor. Skruven behöver ett något smalt huvud så att den passar in i ramen. Vet du hur detta heter på svenska?
 
  • Monteringsanvisning för dubbeldörrar med skruvar och positionsangivelser, inklusive vattenpass för jämnhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H hschta skrev:
Detta är den skruv som rekommenderas för montering av hyllor. Skruven behöver ett något smalt huvud så att den passar in i ramen. Vet du hur detta heter på svenska?
Vanlig träskruv 5x70.
 
Walle85
Listskruv brukar man kalla de med smalt huvud. Oklart om det finns i den längd du har behov av.
 
  • Gilla
hschta
  • Laddar…
Huvudet kallas kullrigt. ”Pan head” på engelska
 
  • Gilla
hschta och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Sådan brukar jag använda: https://www.clasohlson.com/se/Montageskruv-4,2x85-mm/p/40-9564-17

Stor, tunn skalle gör att den inte sjunker in.

Ska det hålla hyllor i trä så vill man inte ha för liten skalle då den äter sig in i trät av belastningen, men det funkar ju om träet är hårt. Vill man ha så liten skalle som möjligt går ju vanlig trallskruv. Vill man ha lite större anliggningsytan kan man ta minsta storlek på bricka och ha emellan, det har jag gjort i en del sammanhang med kattställningar. Håller mycket bra men blir inte jättevackert.
 
Redigerat:
R
MultiMan MultiMan skrev:
Sådan brukar jag använda: [länk]

Stor, tunn skalle gör att den inte sjunker in.
Du missade hans krav om smalt huvud på skruven, montageskruv har en stor skalle😉
 
MultiMan
Jag såg det, men ska de hålla en stor hylla full med tegelstenar skulle iaf inte jag vilja ha minsta möjliga skalle, så därför tipsade jag om något annat, plus lite till i min editering. 🙂

Vi vet för lite för att säga vad som är bäst, imho.
 
Detta är den övre delen. Skruvens huvud får vara max 10mm.
Svart material med ovalt hål märkt som 10mm brett, texturerad yta, närbild, grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Förstorat närbild på ett objekt med hål, suddig bakgrund, färgglada strumpor synliga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Totte_S
Vad är det för vägg den ska sitta på. Gips, träpanel eller nån sten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.