Vad heter och vart får jag tag på koppling mellan en elmotor och en vattenpump?
Vet inte hur det ser ut på moderna pumpar men på äldre pumpar så sitter det ju någon form av koppling med två klackar och en gummibustning imellan. Denna förbinder motor med pump, men vad heter det och vart hittar jag en sån koppling?

Detta är till ett helt annat projekt så vad det är för fabrikat spelar ingen roll.

Tack på förhand!
 
Du kan nog leta efter klokoppling, borde du kunna få tag på från skrotade pumpar också.
 
I
Oh, ja, såna har man bytt många, både såna som Demmpa länkar till och flera andra varianter. Gemensamt för alla är att vara mycket noggrann annars tar både axeltätningar, gummit och lager stryk samtidigt får man en ljudligare gång. Axlarna ska ligga exakt i linje och kopplingshalvorna inte dikt ihop, brukar följa med instruktioner och man gör klokt i att följa dem.
 
I
En favorit var den här,
koppling.jpg
den behövde man inte sära när man skulle byta gummi.
 
W
Kolla på Jens-s (www.jens-s.se)
Dem vänder säger dock enbart mot företag vad jag vet, men du har flera bra beräkningmodeller där. och kan söka på det mesta inom transmissioner. Ovanstående bild på koppling är en GP-koppling och till dem finns olika typer av gummielement beroende på vilken belastning man har.
 
W
Ber om ursäkt, ovanstående ser inte riktigt ut som den GP som jag tänker på, skiljer sig lite men principen är densamma dvs en klokoppling och man kallar gummit emellan för gummielement :)

Pratade visst innan hjärnan hade börjat arbeta , du hade redan fått svar :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.