image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr vet jag inte namnet på växterna men de är jättefin längs vår pergola. Plötsligt börjar bladen vitna från toppen och utsidan av bladet. Vad kan det vara för sjukdom? Se bifogad bild.
 
Redigerat:
Jag gissar på mjöldagg.
 
Nej, det där är nog inte mjöldagg. Mjöldagg ser ut som en beläggning, här är det som att själva bladet har tappat färgen.
En möjlig gissning är att du har råkat ut för något slags små sugande kryp. På bilden ser man ett par små gulvita, avlånga "korn" intill en nerv nära gränsen mot det gröna på högra halvan av bladet. Kan du hitta sådana och verkar de vara något levande (typ, går att mosa)? Det skulle kunna vara något slags trips i så fall. Det finns olika sätt att bekämpa dem - gnugga ihjäl med fingrarna, spola med vatten, spruta med såpsprit (vatten, såpa och t-röd).
Eller så skulle det eventuellt kunna vara något slags näringsbrist men det har jag just ingen koll på.
 
Nyplanterat och icke härdade växter?
 
Tack för svar!
Det var ett envist angrepp de råkade utför. Det som bet till slut var pyretal. Den vita färgen på bladen hade inget med ohyran att göra, det är en kameleontbuske har jag lärt mig. Nu frodas den i varje fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.