Mikael_L
Ibland går det kanske inte som tänkt vid meggning.

Vad har du blåst för grejer? Och varför, var det saken som sådan som var dålig eller något annat?
 
Det folk brukar reagera på är att Internet inte fungerar längre, antar det är router som ger sig då.. Har för vana att testa med 250 V först för att kolla att kabeln ligger "öppen".
 
Jobbarkompisar (under isolationskontroll av kontrolltrådar i fjärrvärmerör, iband hann den i andra änden inte undan)
 
GzO skrev:
Jobbarkompisar (under isolationskontroll av kontrolltrådar i fjärrvärmerör, iband hann den i andra änden inte undan)
Har du nya kollegor nu?

/m
 
Har aldrig förstört nått med meggern, kopplar ihop fas och nolla och meggar mot jord. Vid meggning av tex jordkablar kopplar jag ur bägge ändar innan meggning.
 
Mikael_L
elmont skrev:
Har aldrig förstört nått med meggern, ...
Ja det är ett svar gott som något annat. :)
 
Har aldrig kollat installationerna med min fina Fluke-megger, något kan ju gå sönder.. :surprised:

..däremot har jag meggat Hustruns alla auktionsfynd och som straff fått dra om ledningarna i ett halvdussin kristallkronor.

Man lär sig aldrig.
 
Vad gör man när man meggar? isolationsmäter som när det läggs in golvvärme?
 
Mikael_L
Andy78 skrev:
Vad gör man när man meggar? isolationsmäter som när det läggs in golvvärme?
Japp, isolationmätning genom att lägga på en hög spänning och mäta läckströmmen.
 
Mikael_L skrev:
Japp, isolationmätning genom att lägga på en hög spänning och mäta läckströmmen.
Vart mäter man läckströmmen, mot en jordpunkt?
 
Mikael_L
Andy78 skrev:
Vart mäter man läckströmmen, mot en jordpunkt?
Man mäter läckström mellan de två spänningsatta delarna.
Och vanligast är att elektrikern sätter ihop de 3 faserna och nollan vid centralen och spänningssätter + mäter mot jord. Om man nu ska mäta upp en hel anläggning i en villa.

Men andra jobb sker på andra vis, kanske att mäta upp en jordförlagd kabel, koppla bort i båda ändarna och kanske mäta alla ledare var för sig.
Eller mäta mellan lindning och hölje på en motor, t.ex.
 
Man mäter att man har tillräcklig isolation mellan fas/nolla och jord, man mäter inte läckströmmar speifikt. Det ska mätas i hela anläggningen orsaken är att man ska se om man har skador på isoleringen så att man kan åtgärda innan någon större skada uppstått.
 
Det vanliga vid kontroll före drifttagning av t.ex. en ny grupp är att man lägger ihop L och N och mäter till PE, man kan göra så även på en hel central så får man med med alla utgående grupper i en enda mätning. Är mätningen inte ok så får man börja mäta grupp för grupp.

Och nej, jag har inte lyckats smälla någonting (än!).
 
Jag har inte smällt något men en polare på jobbet lyckades att smälla en insamlingsenhet för ett lägenhetsprojekt som vi hade. Enheten kostar cirka 17.000. Jag fann det underhållande att inte behöva se enheten ryka och tänka; Shit :surprised:
 
Meggade han mellan fas och nolla? eller var enheten inte byggd enligt gängse normer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.