P
Ligger på 20 kWh/dygn nu under sommaren när vi varit bortresta. Tycker det är lite mycket med tanke på att ingen är hemma.
Bergvärmepump. Ny kyl och frys. frånluftsfläkt på taket samt lite annat som är igång. Har inte loggdatorn till VPn igång så jag vet inte hur ofta den har startat och gjort varmvatten.
 
Snabbt kollat så 5-5,5 kWh/dygn men ingen maskinell ventilation, så i princip kyl och frys och de är inte det modernaste.
Varmvattnet så har varit kallt när ingen har eldat hemma :rofl:
 
  • Gilla
Thomlink och 1 till
  • Laddar…
15.43kWh/dag i Juni och då var jag hemma (122kvm hus med flvp och 60kvm garage)
 
P
Låter lite mycket med mina 20 kWh då. Har golvvärme i badrum nere i källaren men den tror jag inte gått mycket när det varit så varmt. Sen är det lite elektronik som router x 2, mediaomvandlaren. larmet. Lite lampor som går på skymningsrelä och timer men alla är LED eller lågenergi.
 
20 kWh/dygn är drygt 800 W i konstant effektuttag. Låter mycket.
Elektronikprylar, router, modem, larm kanske drar 20-30 W = 0,7 kWh/dygn.
Ventilationsfläkt cirkus 50 W.
 
P
Jag kanske ska ta fram min logger till elmätaren igen och börja stänga av lite prylar för att se vad de drar.
 
  • Gilla
Alex_A
  • Laddar…
Har sagt det många gånger, en trådlös energidisplay bör man ha.
Kör själv med Eons gamla 100koll och har hängt på givare på dator och kyl och ser direkt om något är fel med förbrukningen.
 
Jag tror på golvvärmen i källaren. Golvet kan vara kallt även om det är väldigt varmt ute.
 
  • Gilla
Trollskidan och 2 till
  • Laddar…
P
Ser onekligen lite skumt ut när jag går in och tittar per timme. Ganska exakt 0,7 - 0,75 per timme förutom 3 ggr då antagliegen VPn går igång då ökar det till 1,4 -1,5
 
Ligger på 8-9 kWh/dygn när huset är oanvänt. 230kvm, bergvärmepump, äldre kyl/frys samt nätverk+nas.
 
P
Då borde ju jag ligga lägre eller åtminstone lika. ungefär samma förutsättningar men ny kyl&frys. Ska sätta i nya batterier i loggern och se vad huset drar med och utan golvvärmen.
 
P
Nu har jag sprungit runt och slagit av och på saker. Verkar helt klart som golvvärmen i källaren är en bidragande orsak. Sen är det ju många bäckar små. Hur som helst så gick mätaren ner på 0 när allt var avstängt så inget som kuvdrar eller fel på elmätaren.
 
Under år 2017 förbrukade jag totalt 6287 kWh. Ett snitt på 17 kWh per dygn. Det inkluderar inte bara golvvärmen i badrummet utan värmen i hela huset. Så för mig låter 20 kWh per dygn på sommaren när ingen är hemma väldigt mycket.
 
P
Ligger på strax under 19 000 kWh. Hus byggt 1929 på totalt 220 kvm uppvärmt med bergvärme.

Försökte mäta lite vad de olika prylarna dra med en logger men den är ju ganska seg så det kanske blev helt exakta värden men.

Takfläkt som går konstant. ca 0.080
Golvvärme i källaren 0.480 när den är igång vilket den verkar vara ganska ofta.
När Router, larm, fläkt och golvvärmen var igång så låg förbrukningen på 0.600 kWh sen tillkommer ju kyl&frys, lite lampor inne samt utebelysningen när det blir mörkt (sensorstyrd) . Värmepumpen verkar starta 2-3 ggr per dygn när ingen är hemma.
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
När vi är borta är ALLT avslaget, förutom kyl/frys, Frånluftvärmepumpen, alla standby apparater, fiberconveter mm, samt att vi har solceller, då förbrukar huset bra precis 1kw/dygn.
 
  • Gilla
Trollskidan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.