Vad har ni för utbildning, installationselektriker på forumet? Elprogrammet på gymnasiet räcker väl inte idag för att bli behörig elektriker, är det lärling i 5-6 år efter gymnasiet eller fler kompletterande utbildningar?
 
4årig El/Teletekniskt gymnasium, 400 tim kurs Allmän Elbehörighet, 10 år praktik.
 
Yrkesskola, B-kurs, 35 års praktik, otaliga fortbildningskurser innom starkström, tele och datanät
 
sysslar inte med elinstallationer men jag har en finsk yrkeshögskoleexamen (=finsk ingenjör) inom elkraft, som visserligen inte är riktigt klar än pga sjukdom.. Jag arbetar med omlindningar av elmotorer reparation av växlar pumpar etc. ca 10 år totalt.
 
2årig teknisk gymnasial utbildning, 1års praktik.
(Men jag fullföljde inte den nödvändiga praktiken/lärlingstiden så jag har inte allmän installationsbehörighet).

Jag gick ut gymnasiet -88 om jag inte minns fel.
 
3-årigt gymnasie, 6-års praktik samt diverse fortbildningskurser inom bla el, tele och data.
 
Men när fick ni er behörighet? :-?
 
Efter 7 års praktik och 400timmars Allmän Elbehörighetskursen "fick" jag min behörighet (kostade över 2000 pix att plocka ut den om jag inte minns fel!).
 
3-årig elektrikerutbildning, 4-år teleingenjör, elkraft på kvällarna och 8 års praktik.
ABL-behörighet 1990. Jobbar som El och datalärare.
 
4årigt gymnasium, elkraft + 7 års praktik med hög och lågspänning+ kurs allmän behörighet ca 16 veckor. därefter kvitterade jag ut AB som jag fick 1994 och startade en enskild firma som jag har på "fritiden". har därefter studerat på universitet, jobbat som elektriker, bil o lastbilsmekaniker,bonddräng, jobbar fn som aggregatreparatör med markaggregat innefattande el+motor+kyla, elverk,mm
 
Hmm...jag har möjlighet att läsa in gymnasiets elprogram på distans och är väldigt sugen på det. Tydligen bara kurslitteraturen man betalar.
Men jag har heltidsjobb och småbarn. När utbildningen är klar ska man läsa 400h allmän behörighet och gå lärling och sänka lönen rejält under ca 6 år alltså..
Tål att tänkas på!
 
Snailman
Är det inte vanligt att bara en person på en firma har behörighet, och liksom ansvarar för de övrigas jobb? :-?

 
Det kan nog stämma...kanske är overkill att ta det på en gång om det inte krävs som anställd.
 
Snailman skrev:
Är det inte vanligt att bara en person på en firma har behörighet, och liksom ansvarar för de övrigas jobb? :-?
Jo, det är normal så det går till.
Man skriver delegeringar på kontrollansvar och elarbetsansvar + att man som behörig ska se till ihop med elyrkesmannen att han/hon verkligen klarar av det jobb som blir tilldelat.
Normalt utför man även alla beräkningar innan jobbet delas ut, så det är inget som den normala elektrikern behöver tänka på (men det är inte fel om han är medveten om problematiken!)
 
S
Jag har 2 år styr-reglerteknik, 1 år automatiseringsteknik, 14 månader som lärling och därpå 17 år i yrket som installations- och industrielektriker. +400 timmar allmän behörighet. Egen företagare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.