När vi blev med gård för några år sedan följde det med ett gammalt förfallet värn från andra världskriget.

Eftersom originalkammoflaget på temat fiskebod var i lågt framskridet upplösningstillstånd (i princip hade alla spikar rostat bort) var det aktut läge att renovera, vilket jag också gjorde för ett par sommrar sedan.

Byggnaden är 20 m2 på utsidan och 6 (sex) m2 på insidan!

Bilder före och efter nedan. Fattas bara tjära på faltaket!

Nu undrar jag: Vad har ni för udda renoveringsprojekt? Fyrtorn, väderkvarnar, kraftverk eller silos?
 
  • DSC00712.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00352.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Wow, ni måste ha Sveriges tjockaste väggar i det där..
Hur i hela världen har något så stabilt kunnat falla sönder? Eller är det bara en cementbunker med ett trähus på utsidan, där trähuset hade blivit dåligt?

/ Fredrik
 
Ja, det är ca 1 meter kraftigt armerad betong. :cool:

Det var bara träbeklädnaden som föll sönder, huvudsakligen pga spikarna rostat bort. Värnet byggdes under andra världskriget, och antagligen fanns det inte zink att galva spiken med.

I originalutförandet hade dom gjutit in spikreglar i betongen, men då dessa ruttnat bort fick jag lägga på nya i tryckimpregnerat och bulta fast dem med expanderbult. Ganska drygt jobb att borra alla hål, det är verkligen inget fel på Kronans betong, kan jag intyga!
 
Nej, och betongen har ju stått och härdat i dryga sextio år så den är i sin prime time nu.

Det mest udda jag kan komma upp med är väl en gammal lanthandel, och det är inte så udda. Ursprungligen byggt på 1700-talet och flyttat 7-8km till vår gård i mitten av 1800-talet, nu angripen av hussvamp... Det mest udda är att den ligger som minst 2,8 m från en landsväg och att kommunen ev. funderar på att bygga en gångväg där...
 
Vet inte om en svinstia för endast en gris är udda. Grisen som hade sitt uppehälle i denna stia hade åtminstonde rejäla timmerväggar och genomgående fönster, ett i sydlig, ett i nordlig riktning att njuta av...
 
Heder till dig som räddat ett värn. I sommarstugan i Kivikstrakten har bastarderna förstört de flesta värnen i Per Albin Hansson linjen med att gjuta igen allting och montera ner skyttetornen på dem...
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.