Hej,

Jag vet att det tidigare har diskuterats löner osv. Detta är en intressant aspekt när man går och funderar på att bygga hus,

Ni som vill, skriv gärna vad er bruttoinkomst är och vad ni beräknar bygga för samt vad ni kommer låna/eller lägga kontant
 
Jag tjänar ganska exakt 300kkr om året
min sambo 175kkr om året och vi har två barn, inga andra lån och sätter in 50kkr i det nya huset, vår tomt kostade 135.000 exklusive VA och el, vi skall bygga ett Älvsbyhus Frigg med gavelbalkong
kalkylen från Älvsbyhus säger att vi skall hamna på en månadskostnad på 6730:- per månad inklusive amorteringar, men man kan ju säkert plussa på en och annan tusing där ;o)
Hoppas uppgifterna kan vara till någon nytta...

//Ricard
 
Hej!

Jag och min sambo tjänar ungefär 650 kkr + jourersättningar, övertid mm. om året tillsammans. Har ännu inga barn. Vi kommer att bygga ett en-plans hus på 164 kvm + 50 kvm garage & förråd. Kostnad kalkylerad till 2 Mkr. :)
 

Jessica,

Jag tror att det är så många aspekter som spelar in då det gäller vad man anser sig ha råd med eller inte. Endast inkomsten är lite missvisande.
I alla fall - här kommer vår info:

Vi tjänar ca. 800 tkr/år inkl. provision. (624 utan - vilket vi har utgått ifrån då man aldrig bör räkna med de små positiva överraskningarna, de kan då lätt bli negativa.)
Hoppas på att kunna lägga in ca. 550 - 700 tkr som insats, beroende på vad vi får för vår lägenhet, och räknar med att bygga för 3 500 - 3 700 tkr. Innan skattereduktioner blir det en ungefärlig månadskostnad på 13 000 - 14 000:- exkl. drift och underhåll.
Vi bygger ca. 183 kvm på en 1048 kvm stor tomt i storstockholm.

Hoppas det kan vara till någon hjälp.

//Anna

 
Jag och min sambo tjänar runt 650 000 sammanlagt och vi bygger för runt 2,6 miljoner inkl. alla avgifter, tomt osv. Av detta har vi pytsat in 500 000 kontant så lånesumman är ungefär 2,1 miljoner.

Med en snittränta på strax under 5% blir nettokostnaden innan driftskostnad och amortering 6043:-.

Jag gjorde en enkel Excel-snurra för att lätt kunna ändra bankräntor, kontantinsatser och pris. Är det någon som är intresserad av den så skicka mig ett mail.

Mvh,
Andreas
 
Jag och min sambo tjänar ungefär 550kkr och huset med tomt m.m går på 2.3 milj. Vi pytsar in 900kkr.
Får en månadskostnad på ungefär 7500 ojämkat exkl drift
 
Min sambo och jag tjänar ca 650 kkr och räknar med att bygga för ca 2 milj utan kontantinsats. Vi har räknat med en 11- 12 000 kr i månadskostnad
 
Jag får inte ihop det här. Vi har ett huslån på bara 225000. Detta har vi lagt upp på längsta möjliga tid för att få så låg kostnad som möjligt, så att vi kan lägga mycket pengar på renovering.

Vi betalar 1500 per månad, för ränta och amortering.

Det känns som att det konstrueras en hel del glädjekalkyler.

Enligt min egen kalkyl som innefattar omkostnader (exkl skattereduktion) blir den totala månadskostnaden ca 17000 resp 24000 kr för ett hus på ca 200 m2 med lån på 2000000 resp 3000000. Av detta är ca 14000 resp 20000 kostnad för lån per månad.
 
Nja.. då undrar jag hur du räknat??

Lån på 2000000 kr, ränta 6 % = räntekostnad 10.000 kr.
Lån på 3000000 kr, ränta 6 % = räntekostnad 15.000 kr.

Sen beror det på hur mycket du får i bottenlån (=lägre ränta) och hur mycket du amorterar och slutligen skall även driftskostnaden läggas på.
 

1. Lånekostnad blir beroende av amorteringsstorlek: Bara bottenlån kan man ha amorteringsfritt. Vid nybyggnation åtminstone i attraktiva områden värderas huset oftast högre än produktionskostnaden vilket gör att man ev kan få hela lånet som bottenlån.

2. Skattereduktion: 30% av räntan är avdragsgill.

3. Driftskostnaderna är oftast mycket lägre i ett nybyggt hus. Bättre isolering, 3-glasfönster osv.

4. Ingen fastighetsskatt första 5 åren, därefter halv fastighetsskatt i ytterligare 5 år innan full skatt betalas. Då kan man ha hunnit amortera ner skulden så att åtminstone delar av skattekostnaden äts upp.

Vi lånar 1800000 kr till ett 164 kvm en-planshus med 50 kvm dubbelgarage. Med snittränta på strax under 6 % på bottenlånet 0ch 6,25 på topplån blir kostnaden inkl amortering 8800 kr/mån (efter skattereduktion... jämkar) driften beräknas till 2000 kr/mån. Driftskostnaden är rel högt räknad enl VVS-killen, men kan nog bli ett par hundralappar till med tanke på elpriset... Sammanlagt 10800 kr/mån.

Tror inte att det verkligen rör sig om några fantastiska glädjekalkyler för de flesta här... ;)
 
Grattis prosit!
 
Det här är ju egentligen off topic, ber om ursäkt för det.

Jag testade lite värden i den kalkyl jag själv använde för att beräkna vad vårt hus skulle kosta (det har stämt):

Lån 2 miljoner

500 000 till 6,2% ränta

= 4166 kr per månad amortering
= 2560 kr ränta

1500000 till 5,6% ränta
= 7000 kr ränta

Totalt: 13700 kr per månad


Lån 3 miljoner

750 000 till 6,2% ränta

= 6250 kr per månad amortering
= 3842 kr ränta

2 250 000 till 5,6% ränta
= 10500 kr ränta

Totalt: 20600 per månad


Topplånet ska i det här exemplet betalas av på 10 år.

Om jag istället lägger om tremiljonerslånet så att det inte finns något topplån så blir det en lånekostnad på 24000, där ca 7000 är amortering och resten ränta.

Daniel_fkpg: Jag matar in dina värden i min kalkyl och får fram en månadskostnad på 14400 utan skattereduktion. Då är 2000 kr drift inräknat, men ingen fastighetsskatt. Ränta + amortering blir ca 12300 utan skattereduktion. Topplånet löper på 10 år med räntan 6,25% och bottenlånet har räntan 5,6%.

Man kan ju göra avdrag för både det ena och det andra, men jag skulle inte sova gott om jag inte kunde klara av betalningarna ändå.

/Tobias
 
He he några av oss kanske ses på forumet säljahus.se
 
eternit -> du får tänka på att det gör väldigt mycket på månadskostnaden ifall man slipper topplån. Vi kommer att låna helt utan topplån (dvs huset värderas mycket högre än vad bygget kostar) och slipper således den där goa amorteringen på 4166 som du har i exempel 1...
 
Marge: Hur gör man med bottenlånet då? Banken kanske går med på att man inte amorterar något på det? Är lite newbie på det här, har inte behövt förhandla om så stora lån än.

Amortering på ett bottenlån á 1,5 miljoner kostar annars ungefär lika mycket som amortering på ett topplån á 0,5 miljoner. Har då räknat på 10 resp 35 års avbetalning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.