Fick hem en hyvel med tillhörande såg/fräs, och reagerade att även om de är golvmodeller så kändes de lite låga, ca 86cm..

När jag står bredvid så känns det som om man skulle vilja ha dem minst 10cm högre, är själv run192cm.. Vet att köksbänkar ligger på 90cm numera, men jag kan tycka att det är lite lågt för mig.

Hittade några gamla hjul som är 10cm höga, så om man gör en lite "plattform" som blir max 15cm hög, tror ni att det kommer bli för högt att jobba vid? Det finns möjlighet att dela på underredet på maskinerna så man skulle kunna få en optimal arbetshöjd om man bygger lite mer avancerat underrede.

Så undrade lite ödmjukt vad ni andra som har arbetat lite längre vid era maskiner har för höjder?

(Svara gärna med hur "långa" ni..)
 
Jag är också 192 cm och kan hålla med om att mycket känns lite lågt. Mitt arbetsbord är 100 cm och det känns helt perfekt. Även bordssågen är 100 cm och det tycker jag också är lagom.

Jag har precis byggt en liten plattform till rikt- och planhyveln. Planbordet var från början 80 cm vilket inte kändes bra alls. Jag tänkte att det kunde vara lagom att höja även denna till ca 100 cm. När plattformen var klar visade det sig att hjulen jag skulle sätta dit var något högre än jag tänkt mig så sluthöjden landade på 103,5 cm. Nu har jag faktiskt inte hunnit provhyvla ännu men det känns som om detta kanske var lite i högsta laget för planhyvling. Max 100 cm skulle det nog ha varit. Men jag får köra på detta ett tag och se hur det känns.
 
  • Gilla
Peter Th
  • Laddar…
Det allra viktigaste är att du trivs med arbets höjden på så sätt skapas en trygghet och säkerhet.
Jag är 179 cm lång och jag har i dagsläget maskinerna på 92 cm. Men jag tänker höja dom till 95-98 cm

Jag har en låg arb bänk på ca 65 cm den använder jag när jag limmar ihop saker så man når att sätta tvingarna lite högre.

Pär
 
Haha! Precis, allt är för lågt för mig också som är 191 lång. När jag fått upp maskinerna på hjul blir det finfin arbetshöjd så slipper man stå som en krok. Det är bara justersågen som är ett hopplöst fall eftersom den väger över 1000 kg och inte går att ställa på hjul...
 
Men Gruvberget man kan väll ställa justersågen på några klossar med lite gummi mot golvet. Eller köpa dyra maskinfötter.

Kom på att bansågen faktiskt är över metern hög.

Mvh pär H

Ps vad långa ni är
 
  • Gilla
oskaraxel
  • Laddar…
Jag har min bänk samt en del maskiner på 1100mm höjd. Det är en kompromiss åt det högre hållet. Själv är jag 1,95 lång. Höjden (på arbetsbänken alltså :) ) är perfekt när man jobbar med skivmaterial, lägger ut mått, sätter samman saker osv. Fungerar även bra vid slipning med maskin. Dock är det för högt vid handhyvling samt vissa andra mer manuella moment. Det jobbigaste är när man måste trycka på något mitt på bordet så att man måste sträcka sig en bit. Man tappar då kraft. Ibland använder jag något att stå på i de fallen.

Har även samma höjd på kap/gersågen, bordssågen samt fräsbordet. Kap/gersågen är perfekt att ha högt, lätt att se vad man håller på med. Bordsågen likaså utom vid de tillfällen man vill utöva tryck uppifrån. Fräsbordet fungerar mindre bra, det blir jobbigt för armarna när man trycker stycket mot frässtålet.
 
  • Gilla
Matt87
  • Laddar…
Men shit vad alla var monsterlånga ;)

Håller med om att det viktigaste för både trevnad och säkerhet att hitta en höjd som passar dig utan att slita på kroppen ens vid längre användning.

Själv är jag officiellt 178 cm men börjar pga mina jobbiga barn krokna och närma mig 175. Jag har mina maskiner på ca 95 cm (bordssåg, kap/ger mm. Medan själva arbetsbänken/montagebordet endast är ca 90 cm högt, inget vetenskapligt utan den höjden jag trivdes med för handverktyg, finputsning, limning mm
 
Tack för alla svar. Känns som jag tänkte rätt i alla fall. Kommer testa att göra ett ställ på ca 15cm som jag kan ställa maskinerna på så får jag se hur det känns..
"Underredet" får inviga maskinerna.. :)
 
Nu är underredet klart, det blev ganska exakt 15cm högt. Så höjden är nu 1.01m. Får testa hur det kommer kännas..
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1335853951.449982.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AndersF87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.