Har fått en offert från Folksam på under 2 000 pix, tycker det låter väldigt billigt?
 
Vad ingår i den försäkringen?
 
Det är som en villaförsäkring, för stöld, brand osv. Gäller för det husmaterial som förvaras på tomten (ej inlåst). Den hette något i stil med "försäkring för villa under uppförande".
 
Är det ett årspris eller för byggtiden?
 
Ett årspris.
 
Ni får ingen sådan försäkring via husleverantören då? De flesta jag pratade med innan vi byggde hade både Garbo och husbyggarförsäkring.
 
Nej, det här är att jämföra med en hemförsäkring.

Byggfelsförsäkring har vi förstås oxå.
 
Täcker en vanlig hemförsäkring hus under uppförande inklusive byggmaterialet?

Hursom hade vi en Folksam husbyggarförsäkring, tecknad via Sävsjö Trähus, så jag vet inte vad det kostade. Det löjliga var att när sedan huset var klart och jag hörde mig för om det gick att "omvandla" försäkringen till en villaförsäkring med lösöre för att tillgodoräkna mig återstående försäkringstid så gick inte det. Synd Folksam, ni missade en kund på det.
 
Det är inte en vanlig hemförsäkring, men säljaren jämförde med det. Vet inte om den kan övergå till "vanlig" hemförsäkring när bygget är klart, men det har jag antagit.
 
Som sagt hade jag högst troligt en likadan försäkring från Folksam under mitt bygge och de Folksamsäljare jag pratade med påstod att det inte gick att omvandla till vanlig villaförsäkring med lösöre. Jag dubbel- och trippelkollade för jag tyckte det lät så orimligt. Kanske var det jag som förklarade det dåligt för dem.

Lycka till i försäkringsdjungeln.

2000 kr låter som en rimlig kostnad tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.