Jag köpte fogmassa på ett stor och välkänt byggvaruhus. Jag fogade med svart fogmassa mellan svarta keramikplattor och vita väggar. Jag fogade mellan bänkskiva och keramikplattor på väggen. Men sedan härdade aldrig fogmassan? Nu en vecka senare kan jag fortfarande smeta ut fogen med fingrarna ytterligare.

Vad gör jag nu? Den är som tjära den här fogmassan. Den färgar av sig bara man tittar på den. Jag kan inte begripa hur jag ska kunna sanera bort all fogmassa mot den vita väggen? Och hur ska man få bort allt för att få rena ytor så ny fogmassa ska kunna appliceras?

Förutom allt extrajobb så kommer jag ny behöva köpa lösningsmedel och saneringsprodukter. Väggarna kommer ju behöva målas om. Kanske måste jag demontera hela bänkskivan med VVS och allt. Som tur är, är ju keramiken på väggen svart. Den kommer ju kontamineras. Men förmodligen kan man tvätta den med ganska aggressiva preparat utan att den tar skada.

Byggvaruhuset har preliminärt medgivit att det är fel på produkten. Jag har fått ersättning för själva produkten. Men vad mer för ersättning är rimlig?
 
Vad är det för fogmassa? Finns det angivet något om användningsområde?
 
Produkten är Silmax 2620. En bosticprodukt alltså. Om jag förstått rätt ska det vara en "allround" produkt. Jag valde den för att jag hade lite allt möjligt som behövde fogas. Utöver applikationen ovan alltså.
 
Känner inte till den, läste just produktbladet. Ser ut som den behöver torka i 14 dagar.

Kolla med kommunens konsumentvägledare. Jag tror att firman är ansvarig även följdskador.
 
Ingen blir väl gladare än jag om den verkligen härdar efter ett tag. De provbitar jag tryckt ut på papper har blivit som häftmassa i konsistensen efter en knapp vecka i rumsluft. De smetar av sig och kletar ut sig när man tar på dem.
 
Finns det någotbäst före datum på tuben? Har hört att silikon (detta är inte silikon) kan ha svårt att härda om den är för gammal.
 
O Olf Oggler skrev:
Ingen blir väl gladare än jag om den verkligen härdar efter ett tag. De provbitar jag tryckt ut på papper har blivit som häftmassa i konsistensen efter en knapp vecka i rumsluft. De smetar av sig och kletar ut sig när man tar på dem.
Hej ! men läs produktbladet, papper rekommenderas inte !
//Goerana
 
G goerana skrev:
Hej ! men läs produktbladet, papper rekommenderas inte !
//Goerana
Jag bara antar att du skämtar :)

Den fogar som inte varit i kontakt med papper uppvisar samma egenskaper.

Jag har läst så mkt info jag kommit över om den här produkten. Och det är väl fullt normalt. Men att ni andra gör det toppar mina förväntningar :)
 
Nedan om skadestånd i Konsumentköplagen. Men det förutsätter ju att varan är felaktig.

30 §
Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig, om inte säljaren visar att underlåtenheten att avlämna en felfri vara beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

Beror underlåtenheten att avlämna en felfri vara på någon som säljaren har anlitat för att helt eller delvis fullgöra köpet, är säljaren fri från skadeståndsskyldighet endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt första stycket. Detsamma gäller om felet beror på en leverantör som säljaren har anlitat eller någon annan i tidigare säljled.

Köparen har alltid rätt till ersättning om varan vid köpet avvek från vad säljaren särskilt utfäst.

31 § Säljarens skadeståndsskyldighet enligt 30 § omfattar även skada som på grund av fel på den sålda varan uppkommer på annan egendom som tillhör köparen eller någon medlem i hans hushåll och egendomen är avsedd huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Tycker att @munge beskriver saken rätt bra. Om säljaren håller med om att varan är felaktig är ansvaret vidare än att bara ge pengarna tillbaka för fogmassan, men det kan ju också vara att säljaren bara ville ge en goodwill-gest och ersätta en produkt som i det specifika fallet inte lämpade sig så bra att använda. Och det är ju problemet med allround-produkter, de är sällan riktigt bra val för någonting.
 
Jag reagerade först också på att det verkar inte vara en produkt "man använder" för detta. MEN de flesta fogmassor skall trots allt härda så att de inte förblir kletiga. Måste vara någon sorts produktionsfel, eller för gammal.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
O Olf Oggler skrev:
Jag köpte fogmassa på ett stor och välkänt byggvaruhus. Jag fogade med svart fogmassa mellan svarta keramikplattor och vita väggar. Jag fogade mellan bänkskiva och keramikplattor på väggen. Men sedan härdade aldrig fogmassan? Nu en vecka senare kan jag fortfarande smeta ut fogen med fingrarna ytterligare.

Vad gör jag nu? Den är som tjära den här fogmassan. Den färgar av sig bara man tittar på den. Jag kan inte begripa hur jag ska kunna sanera bort all fogmassa mot den vita väggen? Och hur ska man få bort allt för att få rena ytor så ny fogmassa ska kunna appliceras?

Förutom allt extrajobb så kommer jag ny behöva köpa lösningsmedel och saneringsprodukter. Väggarna kommer ju behöva målas om. Kanske måste jag demontera hela bänkskivan med VVS och allt. Som tur är, är ju keramiken på väggen svart. Den kommer ju kontamineras. Men förmodligen kan man tvätta den med ganska aggressiva preparat utan att den tar skada.

Byggvaruhuset har preliminärt medgivit att det är fel på produkten. Jag har fått ersättning för själva produkten. Men vad mer för ersättning är rimlig?
Hej vilket elände. Frågor: Vad står det för bäst före-datum på förpackningen? Hur lång ska torktiden vara enligt instruktionen? Jag har varit med om silikon som inte härdade pga att den var för gammal. Vet dock inget om denna produkt. Lycka till!
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
En tanke bara nu när det är vinter och torrt i luften. Massan kanske kräver fukt ifrån luften för att härda. Vet jag har haft annan lagningsmassa som härdar långsammare ju torrare det är i luften runt om.

Det står ju så här på den du använt:
Skinnbildning 2-3 tim vid 23ºC, 50 % RF.
Bearbetningstid ca 40 min.
Härdning ca 2mm / dygn
Hårdhet ca 25ºShore A, 28 dygn, +25ºC, 50% RF

Förklaring på RF:
http://www.penthon.com/vanliga-fragor/faq/vad-ar-relativ-fuktighet/
http://www.lfs-web.se/fukt.htm
 
Har du kollat med Bostic ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.