I morse när vi drar upp rullgardinen ser vi ett hål i yttre glasrutan och undrar vad som kan ha hänt, kan det bli ett sådant runt hål av en fågel eller är det någon som slängt en sten?
Finns inga föremål kvar på tomten som skulle kunna kastats och heller inga spår efter fjädrar.....
Busungar brukar väl inte ta med sig stenarna de kastar?

Runt hål i yttre fönsterglas med trasigt glas på insidan och utsikt över en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Runskadat glasfönster med ett hål och spruckna kanter, med utsikt över en park och tvätt på tork.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tippar antingen på fågel eller en halvmjuk boll med tanke på det jämna hålet och inga sprickor som sprider sig.
 
Så det är fullt rimligt att en fågel kan ha gjort detta hål och lyckats ta sig därifrån på egen hand?
 
Ser nästan ut som någon försökt skära ett runt hål i fönstret, men jag gissar nog på en fågel då glaset är på insidan.
 
Katter gillar skadade fåglar, rävar lika med dem så fåglar kan försvinna fort....
 
Jag har sett ett sånt där runt hål med uppenbart smälta avrundade kanter. Det var en kulblixt enligt ögonvittnen.
 
heimlaga skrev:
Jag har sett ett sånt där runt hål med uppenbart smälta avrundade kanter. Det var en kulblixt enligt ögonvittnen.
Eller klotblixt som vi brukar säga här?
Fascinerande och lite skrämmande :p
 
KnockOnWood skrev:
Eller klotblixt som vi brukar säga här?
Fascinerande och lite skrämmande :p
Japp.... somliga säger klotblixt men det är samma sak.
 
Busungar som kastar sten kanske inte tar med sig stenen, men busungar kan ju krossa glas med bollar av misstag också. Finns det nattaktiva busungar på andra sidan staketet? Jag tror nog mer på en fågel. Är det någon fettfläck på glaset? Jag har ibland fått fläckar på fönstren efter fåglar som krockat med dem. Hittills utan att glaset gått sönder, men en gång låg det en död ringduva på marken under fläcken.
 
KristinaRT
Jag har fruktansvärt svårt att tro att en fågel gjort det hålet, med mindre än att en pilgrimsfalk dök rakt in i rutan. Har aldrig hört talas om att en fågel krossar en vanlig ruta i ett treglas-fönster. Men jag antar att om en fasan, and eller liknande större fågel flög rakt in i hög hastighet kan det intäffa - dock väldigt osannolikt.
Å andra sidan borde ni hört smällen, för det hade hörts om en 1-2 kg fågel flyger in i rutan så.... Var med om att en duva flög in och det blev ganska kraftig smäll. Dock inte en duva, de har ett slags damm infjädrarna som lämnar mycket tydliga märken på fönster ;)

Dessutom, du skriver att ni upptäckte det när ni drog upp rullgardinen, vilket betyder att en fågel inte kan ha misstagit glasrutan för en passage genom byggnaden, utan den borde framstått som en vägg och inget man flyger in i.

Jag hade nog letat andra förklaringar, men jag håller med om att det är ett väldigt konstigt hål. Det är ju nästan cirkelrunt! Det som slagit i kan inte ha haft en vass spets eller udd, då hade rutan gått sönder på "normalt" sätt. Kanske en vattenbalong, boll eller något annat med helt platt yta som kastas mot rutan med stor kraft?
Eller att någon försökt skära sönder fönstret men lagt för stort tryck så glaset hamnat inne i fönstret?

Eller en kulblixt, el dyl - SMHI borde kunna svara på om åska förekommit i närheten.
 
Redigerat:
Jag har sett ett fönster som krossats av en duva en gång så det kan ske. Men rullgardinen tänkte jag inte på. Jag backar och håller helt med om att den gör fågeln mindre trolig som orsak.
 
Snailman
Jag har en ganska mörkgrön rullgardin, och himlen kan spegla sig i rutan när rullgardinen är nere, så det har väl strukit med en fyra, fem fåglar hittills under åren.
 
D
Jag har sett fåglar flyga rakt in i fönster och bilrutor, och de brukar oftast inte gå sönder även om fågeln dör på stuts.
Sitter handtaget nedanför hålet?
 
Har du eller grannen kört med röjare eller klippt gräset så är det nog orsaken.
 
Vi har fått flera rutor (yttre glaset i 3-glasfönster) krossade av fågel, det krävs inte så mycket tydligen. Björktrast en gång, den överlevde inte. Hackspett en annan gång, den satt vimsig på golvet nån halvtimma innan den flög iväg igen. Småfåglar typ talgoxe, domherre och liknande har trots många kamikazeförsök hittills inte lyckats få sönder nån ruta.

Det är lyckligtvis ganska enkelt att byta glaskassetten utan att riva ut hela fönstret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.