Hej,

Jag är medlem i en ekonomisk förening och föräldrakooperativ som driver en förskola.
Under min tid i styrelsen fick vi muntligt löfte av kommunens tekniska förvaltare om upprustning av vår utemiljö.

Förvaltaren överlämnade broschyrer odl till verksamheten med medskicket att han avsatt 500 000kr i budget för upprustning. Förvaltaren gick sedan i pension, en ny har tillträtt och vägrar fullfölja åtagandet om kommunen inte får till en hyresförhandling först. ”Vi går back 100 000 om året”- är ett citat. Kommunen sköter driften allmänt undermåligt med bla värme och ventilation på dygnet runt så jag förstår att det går back.

Det stipuleras väldigt lite om utemiljön i hyresavtalet och det framgår inte vilken lekplatsutrustning som ingick vid tillträdet.

Kommunen sköter idag underhållet av sandlådor och en mindre klätterställning. Resten sköter föreningen och verksamheten.

Till saken hör också att en närliggande förskola, som drivs på samma sätt, fått upprustad gård utan krav på hyresförhandling. Likabehandlingsprincipen?

Vad har kommunen för skyldigheter i detta fallet?
 
Claes Sörmland
Det är i grund och botten en avtalsfråga. Vad jag vet finns ingen annan lagstiftning.

Likabehandlingsprincipen gäller mot kommunmedlemmarna, inte mot andra avtalsmotparter.
 
  • Gilla
linvige
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.