Jo, med min tokbilliga scheppach fick man vad man betalade för så därför har jag länge letat efter en äldre och stabilare skapelse och idag fann jag en som passade plånboken.

Den är säkert 4x så stor, trefas, stabil och tystare.
Och äldre.
En annan sak är att samtliga markeringar, loggor eller andra markeringar är borta så det finns inget som hintar om vad det är.

Kanske nån här kan bistå med lite info?
Den är väl runt en meter hög. Den går mig till midjan.
Gamla blå pelarborr i verkstad, rostig, använt skick, diverse verktyg och kablar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal bänkborrmaskin i verkstad framför öppen dörr, arbetsutrustning och kablar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En slitstark pelarborrmaskin i en verkstad med rörigt golv och skyddshandskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som vågar sig på en gissning?
 
Rickard.
Jag vågar gissa att det är en importmaskin från taiwan som säljs under massor av olika namn i stora delar av världen, vet inte vem som tog dom flesta till Sverige men King är ett namn som jag har i huvudet.

Din ser ut att vara en lite äldre variant baserat på vissa detaljer men dom är rätt snarlika allihopa.
 
  • Gilla
Callmenobody
  • Laddar…
Inte omöjligt, det är den där axeln som går genom kåpan som jag inte sett innan.
 
Rickard.
C Callmenobody skrev:
Inte omöjligt, det är den där axeln som går genom kåpan som jag inte sett innan.
Inte jag heller men min gissning var hemmagjord reparation.
Vad har den för syfte?
 
Rickard. Rickard. skrev:
Inte jag heller men min gissning var hemmagjord reparation.
Vad har den för syfte?
Det är själva spndeln.
När du pressar ner chucken (borrar alltså) så sjunker även den ner.
 
Jag skulle gissa att det är en av de ursprungliga maskinerna som taiwaneserna senare kopierade. De där gamla europeiska maskinerna hade ofta en lång genomgående spindel som stack upp.

Elmotorn ser i alla fall tysk ut. Just nu kopplar det inte i hjärnan vad tillverkaren hette...... Bauknecht?
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag skulle gissa att det är en av de ursprungliga maskinerna som taiwaneserna senare kopierade. De där gamla europeiska maskinerna hade ofta en lång genomgående spindel som stack upp.

Elmotorn ser i alla fall tysk ut. Just nu kopplar det inte i hjärnan vad tillverkaren hette...... Bauknecht?
Nu har jag inte mycket emot kinaprylar men tyskt klingar ju bättre :)
 
Rickard.
C Callmenobody skrev:
Nu har jag inte mycket emot kinaprylar men tyskt klingar ju bättre :)
Att kalla en Taiwanesisk maskin för Kinapryl är lite av ett hån mot hela öns metallindustri ;)
Taiwan har under lång tid gjort bra maskiner av alla olika slag, billigare än europeiska motsvarighet absolut men fortfarande bra grejer. (Allt från taiwan är såklart inte bra men det är ingen skillnad från resten av världen)

Du får helt enkelt hålla utkik efter ledtrådar allt eftersom du plockar lös delar av olika anledningar. Motorn är inget dåligt tips att undersöka noggrannare, Ibland finns det information på insidan av kopplingsboxen.
 
Angående Taiwan så är det uppfattat och antecknat :).
Sen ska jag kolla lite noggrannare efter info även om det mest är av nyfikenhet.
Killen jag köpte den av hade haft den i ett år och i sin tur köpt den av en gubbe som skulle ha gått igenom den och bytt alla lager och liknande.

Det jag direkt märker är att den behöver smörjas då den inte fjädrar upp om man släpper handtaget men även om jag fick reda på modellen så är det väl lönlöst att hitta en manual.

Oavsett så känns det som en god investering, jag gav en tusenlapp för den.
 
  • Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Vill inte pinolen gå tillbaka även efter lite olja kan du prova spänna fjädern som sitter på motsatta sidan spaken, vet inte exakt hur men det är säkert ganska enkelt då det ingår i normalt underhåll.

Går den trögt åt båda hållen kan det finnas en justering över hur tajt pinolen sitter men detta kan vara en funktion som är reserverad till större maskiner.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Vill inte pinolen gå tillbaka även efter lite olja kan du prova spänna fjädern som sitter på motsatta sidan spaken, vet inte exakt hur men det är säkert ganska enkelt då det ingår i normalt underhåll.

Går den trögt åt båda hållen kan det finnas en justering över hur tajt pinolen sitter men detta kan vara en funktion som är reserverad till större maskiner.
Tackar, jag får laborera lite helt enkelt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.