Hej,

Moderator får gärna flytta på tråden om den hamnat fel.

Jag bor i en BRF där huset är från 1947. Jag tog bort tapeterna och gammalt bredspackel och hittade vad som ser ut att vara ett slags fyrkantigt ventinationsrör (till höger i bilden). Är det någon som vet vad detta kan vara?
Man har fyllt det med betong i alla fall. Jag har kontaktat styrelsen om detta, men det vore ju kul om någon visste vad det betongfyllda röret kan ha varit till för.

Bilden är tagen i hallen, och rummet i bakgrunden är vardagsrummet.
 
  • Vägg med borttagen tapet och synligt betongfyllt fyrkantigt rör i ett äldre hus från 1947.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A anvendarnamn skrev:
Hej,

Moderator får gärna flytta på tråden om den hamnat fel.

Jag bor i en BRF där huset är från 1947. Jag tog bort tapeterna och gammalt bredspackel och hittade vad som ser ut att vara ett slags fyrkantigt ventinationsrör (till höger i bilden). Är det någon som vet vad detta kan vara?
Man har fyllt det med betong i alla fall. Att det sticker ut ett armeringsjärn till vänster är ju också speciellt. Jag har kontaktat styrelsen om detta, men det vore ju kul om någon visste vad det betongfyllda röret kan ha varit till för.

Bilden är tagen i hallen, och rummet i bakgrunden är vardagsrummet.
Det kan inte bara någon gammal porttelefon?
 

Bästa svaret

Jag tycker det ser ut som en plåtlåda som är igenmurad?
Den kan i sin tur ha innehållit någon el-, tele- eller gasinstallation.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Sotlucka och så har det funnits öppen spis eller liknande på andra sidan murstocken?
 
Hej, kul att så många svarat. Det jag trodde var ett armeringsjärn verkar snarare vara en gammal strömkabel som går från "dosan" man sedan klippt av.

Styrelseordförande har varit här och fotograferat. Ska bli kul och veta vad det blir av detta.

Betongvägg med avklippt gammal strömkabel och en dosa, tecken på renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hittade fler elkablar som kommer ovanifrån. Troligtvis är det kanske en gammal elcentral ändå.Jag kommer hålla tråden uppdaterad så vi alla får se vad som händer med detta.

Vägg med spår efter borttagen installation och synliga elkablar som kommer ut från öppningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mycket riktigt en gammal elcentral. Kommer klippa av kablarna, ta bort plåtburken och mura igen :)

Gammal elcentral med öppen kabeldragning på en sliten vägg som ska tas bort och muras igen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Alltid intressant att hitta saker.
själv har jag hittat gamla mynt i väggarna hemma (från 70-talet) och en massa handskrivna meddelanden.
"Spika här fyllo", "öka takten" mm.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.