Hej!

Vi upptäckte i våras att det inte var tätt runt den nya skorstenen som vi fick byggt för två år sedan. En firma byggde skorsten och installerade kamin, en annan gjorde plåtarbetet runt skorstenen. Jag antar att det är plåtarbetet som inte är bra när det inte är tätt, så det är denna firma jag har kontaktat. Han har slingrat sig i typ ett halvår, säger hela tiden att han skall skicka någon men det händer inget. Kan man gå vidare till ARN efter ungefär två års tid eller vad skall man göra (vi såg alltså inget läckage förrän i våras)?

Tack på förhand!
 
  • Gilla
kjellinge
  • Laddar…
Hur låg avtalen? Kom plåtfirman in som underentrteprenör till firman som installerade kaminen, eller var du själv beställare av plåtarbetet? Gick fakturan direkt till dig, eller via kaminfirman?

Vanligen så är plåtfirman i ett sådant här fall inne som underentreprenör, då är det med kaminfirman du har avtal, och det är dit du skall reklammera, ansvaret mot dig ligger där.
 
  • Gilla
kjellinge och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
En början kan vara att skriva mejl eller SMS där du säger att det ska vara åtgärdat inom två veckor för annars kommer du att anlita ett annat företag som ni får betala.

Läs Konsumenttjänstlagen och vad Konsumentverket/Hallå konsument skriver om reklamation av tjänster för att få mer på fötterna.
 
Försa frågan är va det ni som anlitade plåtfirman eller va det företaget som byggde skorstenen? Om ni inte själva skrev kontrakt med plåtfirman ska ni föra klagan mot skorstensfirman och de får lösa problemet.
Annars ger jag följande råd var väldigt konkret i din kommunikation, låt inte svaret blir något svävande som att någon ringer dig i nästa vecka eller vi kommer och kollar på det. Fråga alltid efter konkret, "vem ringer?, när ringer han?, ge mig direktnumret till honom så ringer jag och bestämmer en tid".

Söka (och kräv) alltid bekräftelse på all kommunikation, dvs avsluta alla överenskommelser ni diskuterar med att upprepa vad ni är överens om och se till att personen säger "ja", tex
- "Då är vi överens om att Håkan kommer komma hit på Torsdag klockan 14.00 och har med sig utrustning för att kunna felsöka samt åtgärda på plats, stämmer?".

Är han för hal så be personen istället berätta för dig vad ni är överens om.
- "Ok kan du nu repetera för mig vad vi är överens om?".

Anledningen till detta är helt enkelt för att det är mycket mer troligt att någon gör något om de sagt "ja" till något. Folk håller bättre löften de konkret och rakt ut lovat. Att be personen själv säga högt vad ni är överens om är bara en något starkare version av samma sak.

Funkar inte detta så är det väl bara säga att de har ett ansvar i 10år och tänker de inte självmant leva upp till det kommer du gå vidare till ARN eller låta en annan hantverkare utföra arbetet och du skickar räkningen till dem allt enligt konsumenttjänstlagen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar såhär långt! Jag anlitade firman själv, så det är därför jag ringer honom direkt. Har försökt att få honom att svara på mail och sms för att ha dokumentation, men det enda sättet att få tag på honom är att ringa då han ej svarar på något annat vis. Han hävdar att "det kan vara så att pappen inte ligger rätt mot skorstenen" (underförstått att det då skulle vara den andra firmans fel), men då är det kanske lite knepigt att de monterar på plåten om de ser att underarbetet är undermåligt..?

Obs att vi inte vet om det eventuellt skulle vara pappen eller plåten som är problemet, han har alltså lovat att skicka någon att kolla detta i ungefär ett halvår.
 
Ja då får du ju vara tydlig och säga det att du ger dem en möjlighet att åtgärda detta inom två veckor. Har ni inte kommit överens om en tid och någon varit där inom två veckor kommer ni ta dit en annan firma och fakturera honom.

Skulle det visa sig att det är ett problem med underlaget blir det ju krångligt för då är det ju skorstensfirman som ska stå för det men de ska ju då också ges möjlighet att åtgärda osv.
 
E
Eftersom det ska vara tätt under plåten så är det rimligt att du kontaktar firman som ansvarar för pappen.
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Men om pappen inte ligger rätt mot skorstenen så borde väl ändå plåten leda bort vattnet från skorstenen innan vattnet når pappen?
 
  • Gilla
Anthon AE
  • Laddar…
E
Ja fast pappen är ändå tätskiktet i sammanhanget. Det kan ju vara väldigt bökigt att hindra drivande snö/regn med plåt på tex profilerat tak.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
En bild på skorstenen med plåtarbetet skulle underlätta
Sen så måste väl skorstensfirman ha sett till att det var rätt innan dom var klara . För det var väl inte hål i taket när du väntade på plåtslagaren
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ja, det var ju så jag tänkte också. Jag vet ju inte om skorstensfirman gjort rätt heller eftersom vi inte var uppe på taket och kollade mellan firmornas arbete. Ingen av oss vågar klättra upp på taket, dessutom tänker man ju om inte underlaget inte skulle vara ok så ser väl plåtfirman det innan de monterar på plåten..?
 
E
Jag skulle börja med att ringa skorstensfirman för såvida inte plåtslagaren har gjort hål i pappen så ska det vara tätt utan plåten.
 
Ditt största bekymmer är att det är olika utförare .
Hade du haft en utförare på allt hade det blivit mycket enklare .

Ringer du plåtfirman , kommer han säga att det är skorstensmontören som gjort fel , då har han ju rätt att fakturera dig för sin tid.
Ringer du skorstensmontören kommer han lossa plåten för att se tätskiktet under och då kommer plåtslagaren skläppa alla garantier på sin plåtinstallation.
 
R
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Ditt största bekymmer är att det är olika utförare .
Hade du haft en utförare på allt hade det blivit mycket enklare .

Ringer du plåtfirman , kommer han säga att det är skorstensmontören som gjort fel , då har han ju rätt att fakturera dig för sin tid.
Ringer du skorstensmontören kommer han lossa plåten för att se tätskiktet under och då kommer plåtslagaren skläppa alla garantier på sin plåtinstallation.
Fast tar man ut båda så får dom slå ihop sina kunskaper och klura ut vems ansvar det är..
Detta bör inte kunden behöva göra, för det är vanligt att det görs på detta sätt att en firma lägger underlagspappen och plåtslagaren beslår skorstenen.
Tycker att plåt har ett ansvar i när han monterar sin plåt att avsyna pappen så att denna är korrekt utförd…
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Fast hur visar sig problemet? Läcker det varenda gång det regnar typ och det blöter ner väggar och annat inne eller har ni vind och sett ett litet läckage en gång bara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.