Hej!

Har nyligen flyttat och hade önskat installera en diskmaskin samt byta lådorna i mitt kök men jag kan verkligen inte identifiera vilket kök jag har. Köket renoverades 2009-2012. Måtten på modulerna är jämna, det vill säga tex 400 mm i bredd samt sockelhöjden är ca 11 cm. Någon som vågar sig gissa på?

Bonusfråga är om det går att lägga in lådor från IKEA även om det inte är ett IKEA-kök om måtten stämmer? Fick info från personalen att det kan bli svårt men dom vill ju såklart sälja sina kök, någon som testat?

Tack på förhand!
Dan
 
  • Vitt köksskåp med tre lådor och en skåpdörr med silverfärgade handtag. Den andra och tredje lådan är utdragna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet köksskåp med vit insida, justerbara hyllor med hål för hyllstift, och en hylla med en kaffekanna och en tetraburk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit köksskåp med glas på hyllorna och gångjärn på innersidan av dörren, från kök renoverat mellan 2009-2012.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt köksskåp med fyra lådor och en skåpdörr, alla med silverfärgade handtag, samt en träbänkskiva ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte vad det är för kök du har men jag tycker inte det ser ut som ett Ikea. Lådorna passar ju sannolikt på bredden, men jag tror inte fronterna stämmer. Kanske går specialbeställa fronter så det blir snyggt? Alt köpa såna lådor som sitter i skåpet och behålla den gamla luckan utanpå.
En låda kostar ju inte så mycket så du kan ju börja med att köpa en och försöka mecka in för att alla se om det funkar.
 
BirgitS
Ikea har tjockare stommar (1-2 mm) än en del andra kökstillverkare och därför är antagligen deras lådor lite smalare än många andra tillverkares.

Sockelhöjden på Ikeas gamla Faktum var ungefär 17 cm och Metod har 8 cm som standard.

Hyllbärarna ser rätt ovanliga ut om det går att bildsöka med en sån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.