Hej folket!
Våran köksfläkt hemma har slutat fungera och behöver således köpa en ny.
Det enda jag kommer fram till är att den är 60 cm bred.
Men vad är det för typ av fläkt jag har nu?
Är den integrerad?
Vägghängd?
Bänkmonterad?
Fihängade?
Takintegrerad?
Som ni ser är jag total idiot.. skickar med bild så får ni bistå mig med svar tack på förhand!
 
  • Kök med vitvaror och en integrerad köksfläkt över spishällen, omgiven av kryddhylla och skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterad köksfläkt av märket Bosch ovanför vita kakelplattor med tänd belysning, sett från undersidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översiktsbild av en inbyggd köksfläkt i taket ovanför kaklade arbetsytor, indikerar en 60 cm bred takintegrerad enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Lite svårt att se på bilderna om den sitter fast i överskåpet eller i väggen men troligen är det en fläkt som räknas som integrerad eller inbyggd.

Vägghängd fläkt brukar vara en fläkt som är fastsatt på väggen och inte har något skåp över/kring sig.

Bänkmonterad sitter i underskåpet.

Frihängande hänger fritt ovanför en köksö.

Takintegrerad har inget som hänger ner utan fettfiltret sitter i taket och själva fläkten på vinden.
 
  • Gilla
OldDirtyMq
  • Laddar…
Plocka bort kryddhyllan/skåpet så ser du.

Den kan vara fastskruvad från insidan sidoskåpen.
 
  • Gilla
OldDirtyMq
  • Laddar…
den är troligen fäst i skåpsidorna bakom kryddhyllan
om du tar bort glaset till belysningen så sitter där troligen ett klistermärke med uppgifter om fläkten
 
  • Gilla
OldDirtyMq
  • Laddar…
Det var tydligen en integrerad , läste tråden försent så gick loss med kofoten för att få loss kryddskåpet
Slangen som går från fläkten upp till taket har dimensionen 125mm , men skulle jag kunna köpa en fläkt som har anslutningsdimension 150mm?
Behöver jag bara köpa ny slang eller det något mer som måste bytas ut?
 
  • Öppet kryddskåp utan dörr, med synlig aluminiumfläktkanal och demonterad vit köksfläkt från Bosch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det är inte säkert att det där är en fläkt eftersom den saknar en stor motor, utan det kan vara en spiskåpa som kommunicerar med en fläkt som sitter högre upp i huset.

Är det en lägenhet eller är det ditt egen hus?
 
Kolla om det sitter något som snurrar innuti, Jag anar ett fläkthjul på bilden. Det finns dimensionsförändningar 125-160 exv, eller till det som behövs så det ordnar sig, 150-125 kommer också att gå att få fram. Mät noga så du inte har något udda, jag menar på stosen i taket. Vissa byggår körde dom med 135 och då är det lite värre men går att lösa det med.

Kolla om det finns motor i. Kolla om det finns en sladd som går till en dosa eller uttag, eller om det finns två. Kolla om det finns ett spjäll som öppnar och stänger i fläkten när du vrider på. Återkom om oklart.

Betänk att ny fläkt kan vara mer eller mindre hög, och det kan medföra att du måste modifiera passbiten mot kryddhyllan. För att undvika det kan du välja en med ett liknande mått.
 
sen på bollen.. femörestipset dock, ta loss lampglaset så står nog beteckningen där inne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.