Hej,

Vad är det för häck som står på min baksida? Huset köpte vi i december och nu vill jag använda samma häck för att insynsskydda resten av tomten.

Tacksam för svar
Med vänliga hälsningar
Martin
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jättesvårt att se, det är nog inte liguster iaf. Häcken ser dessutom dåligt skött ut, ev gles nere och risig i toppen...
Men som sagt, svårt att se på bilderna.
 
Med hänsyn till din bostadsort skulle jag kunna tänka mig att det är en spireahäck (van hottei blir väldigt hög) men jag är inte helt säker. Har svårt att identifiera stammarna. Det verkar som om den har kapats på mitten relativt nyligen (såvida det är spirea) och det är inte hela världen - spirean blir snyggast (och tätast) om man gallrar den med ett par års intervaller.

Lägg in en bild när den börjar tända så är det lättare att artbestämma den.
 
Det är nästan så man skulle kunna gissa på en gammal lite misshandlad klipp svart oxbärshäck (cotoneaster)
De gamla stammarna liknar det, medan de nya skotten ser långa och rödaktiga ut som gör mig osäker.
 
Jag håller med övriga dvs det kan vara precis vad som helst, du får ge dig till tåls ett tag till så blir det betydligt lättare när du får ett blad eller två att titta på. Annars - klipp av en gren med många knoppar, ta in den och sätt i vatten inne så kommer den förhoppningsvis visa sina blad på några dagar.
 
Gissar på Amelanicher spicata. Skulle vara kul att få se vad för blommor den får på våren. Hoppas ni inte kommer att beskära den likadant, de där "vaktmästar"beskärningarna får häckar att se ut som stolpar med kvastar på. Ta (ca. fem st/kvm) nerifrån så blir den snyggare och föryngras. Släng på lite kogödsel så blir den piggare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.