Det är så att jag nyss köpt ett ganska stort timrat hus från 1700 talet. Jag har varit lite fundersam varför det inte funnits några ventilationshål i grunden, som det brukar vara. Har börjat renovera huset, och rivit ut köket. Där det är indraget vatten hade det gjort upp ett hål och satt igen, men va enkelt att ta upp igen.

Till saken. När jag tittar ner i hålet, så ser jag att marken ligger hela vägen upp mot golvbrädorna. Ingen luft alls mao. Det är alltså grova bjälkar, som det ligger golvbrädor på. Inget verkar ruttet alls, utan ser nästa nytt ut ur den punkten. Det ända som är ruttet är syllstockarna, men det beror nog mest på väta utifrån. Det ska tillägas att huset står på en stor naturlig grusås, så mer väldränerat än vad detta huset står, är svårt att få. Så jorden som ligger under, är mest sand, grus och sten.

Så, vad har jag för typ av grund? Vad kallas den, varför har man gjort så, och inte någon form av krypgrund som det verkar vara på alla andra hus? Vad gör jag med denna grunden, har den stått så i 300 år utan att ruttna, så är det väll ingen fara nu, men värmemässigt, jag ska ju bo där utan att frysa fötterna av mig. Man vill ju ha någorlunda bekväm standard?
 
Tyresö
Ja, det är inget snack om saken - det är en helt vanlig torpargrund. Börjar du isolera golvet, då kommer det inte läcka ut lika mycket värme i krypgrunden och då kommer grunden börja mögla om du inte tar upp 110 mm hål till krypgrunden - i alla väderstreck. Det är inga problem om grundsättningen är helt tät när det är minusgrader, men när det är +grader, då måste grunden ventileras. Det är samma sak om du börjar isolera vinden - se till att ni har en inspektionslucka både till vinden och grunden. Markförutsättningarna verkar vara optimala, men vad ni än isolerar - se till att ni har stenkoll så huset inte reagerar genom att helt plötsligt börja mögla.

Kan villigt erkänna att min dröm är att bo i ett sånt gediget gammalt hus - givetvis lyxutrustat invändigt - det går, men var uppmärksamma på mögelskador när ni har isolerat.
 
Jag vet inte om jag har fel så det kallas torpargrund även när det inte finns någon ventilation och när det ligger jord eller sand ända upp till golvbrädorna men jag skulle kalla det mullbänk. Mullbänk innebär att man velat ta tillvara jordvärmen och därför är grunden helt tät. Detta har oftast fungerat väl under lång tid men i de flesta hus har man sedan dragit in vatten och el etc och då har man "punkterat" grunden och det kommer in kall luft. Som du själv skriver har det ju klarat sig i 300 år och då behöver du ju inte oroa dig för det egentligen. Mullbänkar brukar vara förknippade med ett par problem: Ett är att den ligger väldigt lågt och att marken utanför stigit under åren och det gör att sylen kan börja ruttna. Ett annat problem är just det här att man dragit in moderniteter och gjort hål i den täta grunden så att golven blir kalla.

Till isoleringen då: Jag var för ett par helger sedan på ett seminarium om isolering i gamla hus. Bland annat pratade en byggnadsantikvarie om olika metoder. Han föreslog (när man har oventilerade grunder som din) att istället för att ta upp golven och isolera dem kan man gräva en ränna runt huset ungefär en meter djupt och i 45 graders vinkel från grunden. Sen sätter man ner en skiva (av frigolit eller liknande) som bryter kylans väg in under huset. Det är kylan utifrån som kyler ner grunden inte kyla som kommer rakt underifrån. Genom att bryta kylans möjlighet att ta sig in får man också varmare golv. Kanske hade detta varit något för dig. Du slipper ta upp alla golven och du kan istället göra en isolering med ganska små ingrepp (om du inte har en trädgård som är väldigt fin runt huset förstås)
 
Tyresö
Det där med frigolit...visst det fungerar, men då är vi inne på molekylnivå i funktion - samma teknik används till carportsplattor för att minska risken för sättningar. Jag köper benämningen "mullbänk", men för mej är det en väldigt låg torpargrund. Att tro att man får varma golv - med dagens komfortkrav - genom frigolittekniken tror jag inte fungerar fullt ut. Dagens människor har en helt annan uppfattning om vad kalla golv är jämfört.....för bara 40 - 50 år sedan.

Dagens människor accepterar inget annat än att kunna gå barfota på naket golv - utan minsta köldkänsla - så var det inte innan 60 och 70-talet. Efter 70-talet började folk ställa högre krav på varma golv - vilket resulterade till en katastrof (googla på "platta på mark 70-talet"), och alla dom problemen är lösta idag.

Vad jag skulle gjort med golven i huset....möjligt att jag är branschskadad, jag skulle ta upp golven i hela huset - försöka bevara dom gamla golven om det går, gräva ur om det behövs, därefter skulle jag lägga en markduk och ovan på den, en 8-16 krossbädd - 30 cm frigolit - 10 cm betong med ingjutna värmeslingor.

Sen är det bara att återställa dom gamla golven - eller åtminstone lägga in tidstypiska golv - utom i badrummet.....klinkers...inte helt rätt för det estetiska i ett sånt kulturarv, men jag skulle göra så ändå.

Väggarna fick vara som dom är - hellre läcka ut värme än att förstöra väggarna med moderna material.....utom i badrummet...kakel.....helt fel, med det ser bara ut så i badrummet.

På vinden skulle jag spruta in 40 cm isolering och med tillbyggda takfotsluftspalter - sen börjar lyxutrustningen med ett värstingkök.

Fönstrena är ju ett enormt problem i ett så gammalt hus - ett modernt 3-glasfönster....eller hur? inte en chans - hellre gamla tidstypiska fönster med ett herrejösses katastrof U-värde än att montera in ett modernt fönster som fördärvar hela charmen med huset.

Det får kosta lite extra att värma upp ett så gammalt hus - bara ballhetsfaktorn att bo och bevara ett så gammalt hus, väger upp dom extra värmekostnaderna man undviker att isolera bort med moderna byggmaterial.

Ingen vill väl ha en tlläggsisolerad gipsad tapetserad innervägg i ett gammalt timrat hus?
 
tack för bra svar. Men grunden verkar vara lite ovanlig iaf, eftersom att ingen har ett bra namn på den. Men spelar mindre roll.

Det är inte så mycket växter osv runt huset, så det med frigolit går absolut att göra. Sen på tre av sidorna är grundmuren ganska hög, nästan upp till en meter på framsidan. Dock på baksidan är stockarna mycket närmare marken, och där är fler ruttna. Tror mest att stockarna ruttnat för att grundmuren ligger lite längre ut än panelen.

Har snackat lite med farsan om just isolera fasaden, den behöver ändå så småningom göras om, och då passar man på att isolera på lite utvändigt, då blir man dessutom av med problemet att muren är längre ut än fasaden, så det bör inte ruttna lika mycket.

Men åter till grunden. Golvet i köket, är inte så mycket att spara, det är för visso ett brädgolv, men mycket senare inlagt. Så det gör inget om det ryker, i rummet bredvid, verkar det dock vara mycket finare. Men hur ska man gör nu då, med isolering? Ta upp golvet, skotta ut massa jord. Öppna upp ventiler i muren. På med en plast på marken, sen ett mellanrum, sen ett ordentligt isolerat golv, efter konstens alla regler? Dvs bygga en "morden" krypgrund.

Nu är det så att jag ska göra en enklare renovering i vissa rum bara, eller snarare en ordentlig uppfrächning, för att kunna flytta ut i vår sen. Så att göra om hela grunden får nog bli ett projekt för framtiden. Men att lägga i frigolitskivor osv, kanske kan vara en bra idé, så blir det lite varmare iaf, så länge, under några år, tills man kommer till att riva upp golven ordentligt?
 
Octavianus skrev:
tack för bra svar. Men grunden verkar vara lite ovanlig iaf, eftersom att ingen har ett bra namn på den. Men spelar mindre roll.
Jodå, det brukar kallas mullbänk, precis som strumpa skrev, och man kan väl säga att det är en sorts varmgrund. Vanlig grund fram till mitten av 1800-talet.
Hålla hus har bra information om mullbänkar.
 
Octavianus skrev:
Till saken. När jag tittar ner i hålet, så ser jag att marken ligger hela vägen upp mot golvbrädorna. Ingen luft alls mao. Det är alltså grova bjälkar, som det ligger golvbrädor på. Inget verkar ruttet alls, utan ser nästa nytt ut ur den punkten. Det ända som är ruttet är syllstockarna, men det beror nog mest på väta utifrån. Det ska tillägas att huset står på en stor naturlig grusås, så mer väldränerat än vad detta huset står, är svårt att få. Så jorden som ligger under, är mest sand, grus och sten.
Hmm, med risk för att ge ett nedslående svar, var inte så säker på det. Det beror mycket på hur uppvärmt det varit om det funnits något som pressat bort den fukt som ändå uppstår? Jag började i våras med en bagarstuga på min tomt, som stått också på en ås av mest grus och sten. På samma sätt fanns inga ventiler i grunden, bara natursten, samt att det oisolerade brädgolvets bjälkar brädorna låg på backen till viss del. Jag hade innan vi började riva, identifierat att syllen behövde bytas på vissa delar. Det var avsevärt mer än så. ALLT i golvväg har åkt ut och flera stockvarv har bytts. Jag har fått lyfta hela huset för att lösa det, vilket inte är det lättaste då man har murstock.

Så, vad har jag för typ av grund? Vad kallas den, varför har man gjort så, och inte någon form av krypgrund som det verkar vara på alla andra hus? Vad gör jag med denna grunden, har den stått så i 300 år utan att ruttna, så är det väll ingen fara nu, men värmemässigt, jag ska ju bo där utan att frysa fötterna av mig. Man vill ju ha någorlunda bekväm standard?
Motfråga, hur beredd är du att kompromissa mellan modern funktion och traditionella byggmetoder? Är du beredd att plocka upp golven, eller tänker du bara jobba underifrån?
 
Har ägt en gammal skånelänga från slutet av 1800-talet med samma grund o även i den var det torrt, inga problem alls. Varför inte fortsätta som det ser ut o känna längre fram hur kallt det verkligen blir när du har fixat allting annat som jag antar du har framför dej (ex. byta tätningslister i fönster o dörrar)?
 
Jag kommer nog ha kvar golvet som det är nu, i några år iaf, kanske lägger på något golv ovanpå brädorna, då de inte är jättefina, får se. Just nu är rummet ca 13°C. Tog av mig till barfota och stod på golvet, tycker inte det va så kallt, knappt svalt. Men hade ju jobbat mig varm. Så vill nog prova golvet som det är om det duger i komfort väg.

Men det jag undrar mest över, är hur orolig man ska vara att det kommer ruttna i grunden. För det har ju alltid eldats i köket iaf, vilket hållit fukten borta. Så kanske det inte blir i framtiden. Så det ruttnar. Låter jobbigt att lyfta huset osv, kommer dock ändå behöva göra det, eftersom syllen måste bytas
 
Jag rekommenderar inte att lägga något annat golv ovanpå. Anldningen till att det funkar är att ventileringen går upp/ner mellan plankorna, så lägger du ett annat golv på så är det risk för fukt.
 
Jag förstår hur du menar. Men tror inte det spelar så stor roll här, jag har slitit bort 3 lager med heltäckningsmatta redan, och det ligger 3 lager kvar. Jag kan gissa att det legat heltäckningsmatta sen iaf 50-talet. Så tror den klarar ett tätt skickt uppåt. Men kan så klart ändå vara onödigt. Får se lite hur golvet ser ut i sin helhet, när jag dragit bort alla heltäckningsmattor.
 
Tyresö skrev:
Dagens människor accepterar inget annat än att kunna gå barfota på naket golv - utan minsta köldkänsla.
Jaså? Jag vet många som inte skulle förstöra ett gammalt hus bara för att kunna ha golvvärme. Där det kulturhistoriska värdet faktiskt går före komforten. Å andra sidan måste det inte vara extremt åt ena eller andra hållet. Man måste inte ha golvvärme för att inte frysa. Vi har 15 cm sågspån i våra golv och de är inte kalla. Naturligtvis är de heller inte varma men man fryser inte när man går på dem. Och jag har inget stort behov av att kunna gå barfota heller. Om man kan lösa problemet så enkelt som att man köper ett par raggsockor så är det en väldigt ekonomisk lösning som dessutom bevarar originalgolven orörda! :D

Tyresö skrev:
Vad jag skulle gjort med golven i huset....möjligt att jag är branschskadad, jag skulle ta upp golven i hela huset - försöka bevara dom gamla golven om det går, gräva ur om det behövs, därefter skulle jag lägga en markduk och ovan på den, en 8-16 krossbädd - 30 cm frigolit - 10 cm betong med ingjutna värmeslingor.
Detta är ingen snäll lösning mot ett gammalt hus. Man förändrar fullständigt grundens förutsättningar och det finns fortfarande problem med moderna grunder om de inte göra på rätt sätt. Speciellt när man försöker göra om en gammal grund till en modern, det blir inte samma som vid ett nybygge.

Tyresö skrev:
Sen är det bara att återställa dom gamla golven - eller åtminstone lägga in tidstypiska golv - utom i badrummet.....klinkers...inte helt rätt för det estetiska i ett sånt kulturarv, men jag skulle göra så ändå.
Bara och bara... det är inte alltid så enkelt att plocka upp gamla golv hela, det kan behöva bytas ut eller kompletteras och att lägga in ett tidstypiskt golv är inte samma som att behålla det gamla. Jag tycker man ska akta sig för att rusa på och försöka göra om ett gammalt hus till ett nytt, köp då ett nytt i gammal stil istället.

Tyresö skrev:
Väggarna fick vara som dom är - hellre läcka ut värme än att förstöra väggarna med moderna material.....utom i badrummet...kakel.....helt fel, med det ser bara ut så i badrummet.
Vad menar du med att förstöra väggarna? Om du är beredd att göra så stora ingrepp i golven varför kan man då inte göra det på väggarna också? Vad är skillnaden att tilläggsisolera väggarna och sen sätta upp papp och tidstypiska tapeter eller att måla med tidstypiska färger jämfört med att lägga tillbaka tidstypiska golv?

Tyresö skrev:
På vinden skulle jag spruta in 40 cm isolering och med tillbyggda takfotsluftspalter - sen börjar lyxutrustningen med ett värstingkök.
På ett gammalt hus utan luftspalter är det bra att sputa någon form av ekoisolering typ cellulosa. Då behövs inga luftspalter i takfoten och man kan göra ett osynligt och helt reversibelt ingrepp. Det enda som man bör göra är att lägga en papp under isoleringen för att minska fuktvandringen upp i isoleringen och på vinden..

Tyresö skrev:
Fönstrena är ju ett enormt problem i ett så gammalt hus - ett modernt 3-glasfönster....eller hur? inte en chans - hellre gamla tidstypiska fönster med ett herrejösses katastrof U-värde än att montera in ett modernt fönster som fördärvar hela charmen med huset.
Renoverade och välskötta enkelfönster med innerfönster måste inte vara en stor energitjuv. Tvärtom har de en bred luftspalt mellan glasen som isolerar relativt bra. Ordentligt tätade så klarar dom väl att stå emot att släppa in massor av kyla. Det värsta är oftast draget så genom att dreva om dem och sätta nya tätningslister kommer man långt, viktigt är såklart också att kittet är helt så det inte läcker in mellan glas och båge.

Tyresö skrev:
Det får kosta lite extra att värma upp ett så gammalt hus - bara ballhetsfaktorn att bo och bevara ett så gammalt hus, väger upp dom extra värmekostnaderna man undviker att isolera bort med moderna byggmaterial.

Ingen vill väl ha en tlläggsisolerad gipsad tapetserad innervägg i ett gammalt timrat hus?
Jag kan inte följa ditt resonemang riktigt. Du tycker man ska bevara men du är beredd att göra så stora ingrepp i huset men inte på väggarna. Det finns ju massor av saker man kan göra med bra byggmaterial som inte försämrar huset och inte förenar det med stora risker för fukt och mögel. Vill man ha full modern standard ska man nog köpa ett hus som lämpar sig för det och inte ett kulturarv.
 
Tyresö
Tror det hade räckt med att skriva att du inte håller med mej på någon punkt i mitt inlägg #4.
Det behövs bara 1 rad att skriva det.
 
Tyresö skrev:
Tror det hade räckt med att skriva att du inte håller med mej på någon punkt i mitt inlägg #4.
Det behövs bara 1 rad att skriva det.
Fast med en enda rad hade varken du eller vi andra som läser tråden fått någon förklaring till varför Sophie inte håller med dig. Det är ju varken särskilt informativt, eller på annat sätt givande, när folk inte har mer att komma med än "du har fel, jag har rätt" på ett diskussionsforum. Eller?
 
kul med lite olika synpunkter i ämnet. Så kan jag få bilda mig en egen uppfattning om vad jag vill göra. Dock mycket oklart ännu vad jag egentligen ska göra med grunden och golvet.

Det har ju eldats i pannan i köket, under all tid. Vad händer om jag inte gör det i samma utsträckning som förr? Finns det risk då att det kommer mer fukt in som, gör att det möglar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.