Hej, i vårat hus byggt 2011 såg vi ikväll att 3 kakelplattor är spruckna.
Det handlar om 3st plattor i rad längst ner mot golvet.

Första "hela" plattan från dörren har tydligast spricka nere i hörnet.
Nästa platta är sprucken hela vägen rakt över och tredje plattan har en båge från golv till golv mitt i.

Vad kan detta bero på?

Kan tillägga att vi vägg i vägg har vår golvvärmefördelare med uppgjuten klack. På ganska exakt samma sträcka som plattorna nu spruckit.

Fick trixa lite med blixten för att få med sprickorna så bra det bara gick med telefonen.



Tre svarta kakelplattor med synliga sprickor, den första plattan har en spricka i hörnet och den andra har en spricka tvärs över.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sprucken kakelplatta längst ner mot golvet, tydlig spricka i hörnet, nära dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vägg nära golvet med 3 spruckna kakelplattor i rad, sprickorna synliga trots blixten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Är det allvarligt och vad bör göras?
 
Huset har nog rört sig lite mer än vad plattorna klarade. Kanske är väggen lite svagare där fördelaren sitter, kanske gör värmeb från fördelaren att det har rört sig extra mkt just där.

Min gissning är att rörelsen inte är större än vad tätskiktet klarar av, så jag tror att problemet endast är estetiskt. Kan dock vara svårt att göra så mycket åt utan risk att skada tätskiktet. Om du inte stör dig på det skulle jag låta det vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.