Hej!

Har dörren på bilden sittande på ett oisolerat lusthus, dörren köptes för ett år sen och skrapade och målade om den. Tyvärr följde inte karmen med dörren utan denna har nytillverkats av en snickare. Under hösten/vintern har jag varit tvungen att hyvla nederdelen och underkanten av dörren för att få upp den. Sen har det dessutom bildats en spricka till höger om handtaget. Som ni ser kan jag skrapa en del så det har kommit in fukt, men hur kan dörren röra sig så?

Tacksam för hjälp!
 
  • IMG_1466.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1465.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1468.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
vad målade du med?
 
Måste du hyvla hela underkanten eller bara en sida? Om du hyvlat bort ett kilformat stycke är det troligen lusthuset som satt sig och inte dörren. Färgen släpper sannolikt för att underarbetet inte var bra.

Erik
 
När jag hade skrapat och slipat dörren så har alla trärena ytor grundats med Visir oljegrund och slutmålats med Demidekk fönsterfärg. De ytor som jag kunde skrapa var fuktiga under, jag kan skrapa mer men jag väntar till dörren har torkat inomhus.

Jag har varit tvungen att hyvla ner hela underkanten, därefter var det ok ett tag och sen fick jag hyvla på vänster sidan under handtaget. Min egen teori är att eftersom det inte finns någon "droppkant" på dörren så har vattnet följt dörren ner och fyllt utrymmet mellan dörr och tröskel (Vilket man har sett när det regnar). Om det nu inte var helt tätt där har det krypit in fukt och underdelen av dörren har svält. Och när jag har hyvlat blir det en ond spiral. När väl fukten har krypit in så har färgen börjat "bubbla".:(

Men hur kan dörren röra sig som den har gjort vid handtaget?
 
Trä rör sig med varierande fukthalt. Tvärs fibrerna kan det variera med så mycket som 10%, längs med fibrerna betydligt mindre, kanske 1%. Men har du en dörr som är en meter bred är det ändå en centimeter den kan variera.
 
Är det en nytillverkad dörr eller en gammal dörr som du köpt, verkar inte som den är limmad vilket är förusättningar för att den inte ska röra sig så mycket, och är det rätt lim som tål utemiljö, bra dörrar har dessutom aluminumplåt som uppstagning
 
Skumpen skrev:
Är det en nytillverkad dörr eller en gammal dörr som du köpt, verkar inte som den är limmad vilket är förusättningar för att den inte ska röra sig så mycket, och är det rätt lim som tål utemiljö, bra dörrar har dessutom aluminumplåt som uppstagning
Det är en gammal dörr. Vad är det du säger, är det bättre att den inte är limmad? Kommer den inte att röra sig lika mycket då?

Min plan var nämligen att låta dörren torka ordentligt och därefter mha tvingar och lim försöka få ihop dörren igen. Är det då en dålig plan?
 
Det är bättre att du limmar dörren men använd lim som tål utemiljö, det är skillnad på lim som du andvänder inne.
 
Den verkar ju i alla fall lättskrapad den där Demidekkfärgen. :) Undrar om linoljefärg sitter bättre?
 
Det är inte så konstigt att den är lättskrapad när det har trängt in fukt i trät och spridit sig bakom färgen. Jag vet inte om en linolja färg skulle bete sig annorlunda?
 
Troligen gör alla täta färger likadant. Dörren måste alltså skyddas bättre mot fukt. Jag hade liknande problem på ett uthus, målade med tjära med bra resultat, men det passar ju knappast på detta lusthus. En liten plåtkeps ovanpå och att se till att den inte blir blöt underifrån är det jag kan komma på.
 
Kan tänka att att en hel del regn studsar upp mot dörren också med så tätt trappsteg, vi hade det problemet och löste det med ett gallerparti infällt i trappen och plåtkeps, det hjälpte lite. Ett litet avstånd till "trappsteget" och det gjort av glesa smala plankor skulle kanske passa hos dig.
Ang färgen så har grunden inte fäst där det lossat, det ser tjockt ut och tätt, träet kan inte släppa ut fukt. Så beter sig inte en linoljefärg men problemet kvarstår, fuktdrabbad dörr utan chans att torka upp.
 
Ta bort all färg överallt och låt torka i fyra till åtta veckor i 22 grader varm lokal. Använd gärna infraröd värmare som även dödar svamp- och mögelsporer genom hela träet i dörren! Slipa kanter runda.
Mät att fukthalten är mindre än 16% i träet med en mätare du kan låna i färgaffären innan du målar.
Infraröd strålningsvärmare kan du också låna eller hyra.
Måla ett komplett fönsterprogram från någon färgfabrikant. Täta stora sprickor med fönsterkitt efter du oljat in träet och måla sedan grundfärgen. VAR MYCKET NOGA!
 
Jag skulle satsa på linoljefärg. Den tränger in bättre i träet. Ordentligt utstruken bildar den aldrig så täta skikt som stänger inne fukten och sedan flagnar. Samtidigt är det också viktigt att förhindra att dörren blir så utsatt för fukt som den verkar vara.
 
Redigerat:
lokomotion skrev:
Måla ett komplett fönsterprogram från någon färgfabrikant.
Ottoson är en bra tillverkare av linoljefärg. Dom har instruktionsfilmer på sin sida om hur man gör med rå linolja, kokt, terpentin osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.