Någon som vet vad som hänt med detta plommonträd? Har det stående på tomten och tidigare somrar (har iofs bara bott här 3 somrar) så har jag fått hur mycket plommon som helst. Grenarna har varit så tunga med plommon så man fått stötta upp dem. Men i år ser det inte ut att må nå bra utan vartenda blad har hål i sig och ser allmänt tråkiga ut. Förökt hitta några skadeinsekter, löss eller något sådant men hittar ingenting. För ca en månad sen så tappade trädet högvis med blad som jag fick hålla på att kratta upp dag efter dag. Så har det inte heller gjort tidigare somrar jag bott här. Trädet är ca 4m högt så det har väl några år på nacken..

Har plommonträdet något dåligt år bara så det återkommer nästa år eller hur funkar det? I år blir det i alla fall inte ett enda plommon. Skulle va intressant o någon vet vad som är fel.
 
  • DSC00091.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00092.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har haft precis samma problem med mitt Plommonträd i år. Vet flera andra som också fått det. Vad det beror på vet jag ej.
 
Antagligen hagelskottssjuka(svampangrepp), verkar finnas på alla plommonträd i år. Beror på hur vädret såg ut i år. Om du vill så kan du förebygga nästa säsong genom att behandla knopparna. Kommer inte ihåg preparatnamnet, men det är något svavel? baserat. Finns även "riktiga" bekämpningsmedel, men inget som man som privatperson får köpa.

Sök på hagelskottssjuka så dyker det nog upp en del matnyttigt på odla.nu mfl

Våra träd tappade mellan 5 och 40% av lövmassan, men det verkar trots det bli plommon på alla.
 
Jag kan inte se vilken plommonsort det är. Viktoria - verkar som det när du skriver
Grenarna har varit så tunga med plommon så man fått stötta upp dem.
Viktoria bör kartgallras de år det bär så rikligt. Och då menar jag verkligen kartgallras - jag brukade ta bort 75% av karten. Det låter mycket men för det första blir de fullmogna frukterna betydligt godare, för det andra blir det alltför tungt för grenarna och det är jobbigt för trädet. Ett träd som måste stöttas pga alltför riklig skörd är onödigt. Man brukar ändå få mer än vad man orkar inmundiga.

Jag känner inte till sjukdomen (har inget plommonträd i nya trädgården) men Sne4's förmodan verkar rimlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.