Hej,

Se bilder, är ett Plannja Trend som lades för mindre än två år sedan. Vad kan ha hänt? Bör tilläggas att firman som lade det kapade med vinkelslip men blev ändå godkänt i slutbesiktningen med en notering.
Förutom de synliga skadorna har jag sett att det börjar bli likadant på fler ställen.
En sprucken yta med avskalad grå färg och synliga delar av underliggande material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metalltak med skadad yta och repor, industriell känsla, grått och silverfärgat, skruvar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart yta med sprickor, flagnad färg som avslöjar ljusare material under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Andreas
 
Det ser ut som de repat taket och bättrat. Faen vet hur du ska få detta på garantin.
Jag skulle slipat målat och glömt bort det.
/W
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det ser ut som de repat taket och bättrat. Faen vet hur du ska få detta på garantin.
Jag skulle slipat målat och glömt bort det.
/W
Hej,

Tack för svar, håller med. På båda ställena ser det ut som de lagt på någon typ av färg.

Jag är ju väldigt tveksam till att Plannja tar det på garantin men då får firman som lade taket byta ut det till egen kostnad. Ingen som varit på taket sedan det monterades.
Jag kommer inte fullaga ett nytt tak själv.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
A andhak2802 skrev:
Hej,

Tack för svar, håller med. På båda ställena ser det ut som de lagt på någon typ av färg.

Jag är ju väldigt tveksam till att Plannja tar det på garantin men då får firman som lade taket byta ut det till egen kostnad. Ingen som varit på taket sedan det monterades.
Jag kommer inte fullaga ett nytt tak själv.
Försök, beroende på hur lätt det är att byta plåt så kanske de gör det.
Kommer de och ska fixa det tror jag de målar det igen fast bättre.
Men förståss håller jag tummarna att rätt person/chef helt enkelt bara skickar rätt folk att byta det.
Det finns firmor/personer som klantat sig för mig som jag nu talar varmt om för det skötte reklamationen så snyggt :)

Lycka till

/W
 
  • Gilla
andhak2802
  • Laddar…
Varför gör man tak med en sån "plastfilm", efter ett antal år verkar det ju alltid bli så här och jag gissar man får vänta till allt flagnat av innan man kan måla om?
 
J JohanLun skrev:
Varför gör man tak med en sån "plastfilm", efter ett antal år verkar det ju alltid bli så här och jag gissar man får vänta till allt flagnat av innan man kan måla om?
Ja det kan man fråga sig, riktigt skit. Men mer än 20 månader tycker jag det ska hålla.
 
Rickard.
Jag tycker det ser ut som ett tillverkningsfel från plannja (eller kanske ssab) och dom borde väl ha någon sorts materialgaranti men prata med firman.

Jag tycker inte det känns rimligt att någon skulle repa några cm brett.
 
A andhak2802 skrev:
Ja det kan man fråga sig, riktigt skit. Men mer än 20 månader tycker jag det ska hålla.
Jo, det brukar väl vara 15 år. Skulle hellre ha en galvad plåt man målade och sen kunna måla om , än sådan plast belagd. Återkom gärna hur man fixar sådana här skadar!
 
Detta är ju nackdelen med filmad plåt.........Minsta lilla skada så det kommer ner fukt under plasten sätter ju igång förfallet. Spelar ingen roll att man penslar på nån färg. Den är inte så tät att fukt inte tar sig igenom. Samma lika grej som på många moderna bilar som är "galvade" så fort man får ett stenskott i nå hjulhuskant eller nåt så börjar färgen lossna i flagor och det slutar aldrig typ om man inte lackar om seriöst.
Detta blir ju dock svårt med filmad plåt...........
De som har riktigt gammal filmad plåt brukar ju säga att det är bättre att vänta till all film lossnat och sen måla om det. Detta brukar ju vara ett stort problem på typ plåt som är 20-30 år gammal. Ibland ser man ju tak som allt typ är borta på.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Rickard.
Färgsläpp likt detta på plåttak är inte normalt förekommande på modern plåt utan det är ett gammalt problem som för det mesta är löst. Alla plåttak som läggs får repor i någon utsträckning och det funkar ändå då galvet rostskyddar och färgen sitter fast!

Uppenbarligen har det gått snett här ändå vilket får mig att tro något galet hänt under tillverkningen och lösning bör då tillverkaren stå för.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Färgsläpp likt detta på plåttak är inte normalt förekommande på modern plåt utan det är ett gammalt problem som för det mesta är löst. Alla plåttak som läggs får repor i någon utsträckning och det funkar ändå då galvet rostskyddar och färgen sitter fast!

Uppenbarligen har det gått snett här ändå vilket får mig att tro något galet hänt under tillverkningen och lösning bör då tillverkaren stå för.
Hur länge håller "plasten" och vad händer på sikt? Målar man över plasten som underhåll?
 
Rickard.
J JohanLun skrev:
Hur länge håller "plasten" och vad händer på sikt? Målar man över plasten som underhåll?
Du får nog fråga SSAB....
https://www.ssab.com/sv-se/varumarken-och-produkter/greencoat

Det jag ser/sett är att färgen blir matt och ful och då anställer man mitt plåt-alter ego som kommer och målar upp det!
 
Rickard. Rickard. skrev:
Färgsläpp likt detta på plåttak är inte normalt förekommande på modern plåt utan det är ett gammalt problem som för det mesta är löst. Alla plåttak som läggs får repor i någon utsträckning och det funkar ändå då galvet rostskyddar och färgen sitter fast!

Uppenbarligen har det gått snett här ändå vilket får mig att tro något galet hänt under tillverkningen och lösning bör då tillverkaren stå för.
Håller med! Hör av dig till montören.
Det är väl minst 15års garanti på färgen
Vad är det för fabrikat?
 
Rickard. Rickard. skrev:
Du får nog fråga SSAB....
[länk]

Det jag ser/sett är att färgen blir matt och ful och då anställer man mitt plåt-alter ego som kommer och målar upp det!
Ja men är det ens färg? Det handlar väl ändå om plåt belagd med plast även nuförtiden? De påstår ju dock att det fungerar bättre nuförtiden än tidigare.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Rickard.
Jag tycker det är färg, ssab tycker det är färg men om du vill kalla det plast så är det fritt fram att göra det. Jag antar att den innehåller saker som kan kallas för plast typ polyester och akryl och eller allt vad det nu kan heta (lite gissning här).

Eftersom jag älskar och brinner för att gräva i produktblad och miljöpapper så bjuder jag på denna. Teknisk text om zinkbeläggning och färgbeläggning på stål med tabell över materialinnehåll i en produkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.