Jag är helt förbryllad och förstörd på samma gång och vet inte vad jag ska ta mig till.

Slipade av golvet i "kontoret" för ngn månad sedan, betsade vitt två varv för sedan lacka golvet tre varv med Duri Matt Golvlack.
Och idag märkte jag att det är gulrandigt!?

Tidigare låg det masonit som var spikad längs kanterna och på den en tejpad heltäckningsmatta som legat i säkert 20 år.
Kan för i världen inte förstå vad det är som syns...

Ngn som har en idé?
Kan det vara något med den höga fuktigheten i huset? Fick precis min nya avfuktare och drog igång den - Ligger på över 60% för stunden på övervåningen.

Riva alla socklar slipa igen och ta processen ett varv till låter ganska avlägset för min del. Kostade ju en slant och tog sin lilla tid. :S
 
  • Golv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du betsat med Duribetsen också?
 
Vad slipade du med för maskin och vilka slippapper använde du?
 
Raceman skrev:
Har du betsat med Duribetsen också?
Tyvärr så inte - Det är Alcros Träbets. Som skulle enligt min måleributik skulle funka prima med Duri.
 
Helioz skrev:
Vad slipade du med för maskin och vilka slippapper använde du?
En "excenterslip" med tre trissor kommer inte på namnet just nu. Det är alltså inte slipat med bandslip.
Avslut med 180 papper vill jag minnas, eller om jag körde sista varvet med slitna 120. :rolleyes:
 
Var golvet helt obehandlat när masoniten låg på det? Behandlade du golvet direkt efter slipningen?
Lustigt att ränderna verkar komma så regelbundet och vinkelrätt mot fiberriktningen. Jag tror inte att du har gjort något fel utan att någonting måste ha trängt djupt ner i träfibrerna och sedan reagerat med betsen/lacken. Jäkligt surt när du lagt ner så mycket jobb. Det bästa kanske är att vänta 6-12 månader och se om resten av golvet gulnar till den grad att ränderna inte syns.
 
Det var svårt det här...
Jag skulle gissa att betsen och lacken har reagerat med varandra på något sätt.

På Alcro´s hemsida kan man läsa:
"Obs! Använd inte Gammaldags Trälack eller Parkett Golvlack på vita och ljusa kulörer eftersom färgtonen kan förändras av lacken."
Så Alcro är i alla fall medvetna om att något kan hända om man lackar med "fel" lack. Det kan ju finnas något ämne i Duro-lacken som Alcro-betsen inte gillar.

Att det är randigt kan ha att göra med påstrykningen, dvs att du har varit väldigt noga i påföringen och gjort exakt likadant för varje golvtilja, och på så sätt lämnat ett lite tjockare och tunnare lager lack på samma ställen när du arbetat dig fram.
 
Redigerat:
Helioz skrev:
Var golvet helt obehandlat när masoniten låg på det? Behandlade du golvet direkt efter slipningen?
Lustigt att ränderna verkar komma så regelbundet och vinkelrätt mot fiberriktningen. Jag tror inte att du har gjort något fel utan att någonting måste ha trängt djupt ner i träfibrerna och sedan reagerat med betsen/lacken. Jäkligt surt när du lagt ner så mycket jobb. Det bästa kanske är att vänta 6-12 månader och se om resten av golvet gulnar till den grad att ränderna inte syns.
Det var "original" lack på golvet - dvs sedan 1949. Betsade och lackade direkt efter jag dammsög tre gånger.
 
Raceman skrev:
Det var svårt det här...
Jag skulle gissa att betsen och lacken har reagerat med varandra på något sätt.

På Alcro´s hemsida kan man läsa:
"Obs! Använd inte Gammaldags Trälack eller Parkett Golvlack på vita och ljusa kulörer eftersom färgtonen kan förändras av lacken."
Så Alcro är i alla fall medvetna om att något kan hända om man lackar med "fel" lack. Det kan ju finnas något ämne i Duro-lacken som Alcro-betsen inte gillar.

Att det är randigt kan ha att göra med påstrykningen, dvs att du har varit väldigt noga i påföringen och gjort exakt likadant för varje golvtilja, och på så sätt lämnat ett lite tjockare och tunnare lager lack på samma ställen när du arbetat dig fram.

Ja, det är verkligen surt med tanke på hur fint det var när det var klart - Vill helst inte göra om det alls. Kommer definitivt att vänta och se vad som händer lite framöver.

Just med att lacken skulle reagera så är det samma bets och samma lack i köket - Helt utan någon form av gula ränder.
Deg är nog omöjligt att jag skulle ha lyckats stryka tunnt på samma ställe på 10 plankor i rad, speciellt när det är betsat två varv.

Sjukaste är att dessa ränder inte syntes alls förrän häromdagen.
 
Väldigt skumt med linjerna alltså. Du har inga starka UV-lampor i taket/rummet som lyser genom armaturer som ger strecken på golvet, kanske i ett akvarium?

Det är långsökt men då UV-ljus är det som får furu att gulna så kan man tänka sig att lokalt riktat uv-ljus möjligtvis skulle kunna få golvet att gulna på det streckiga sättet. I och för sig borde lacken innehålla UV-skydd för att motverka gulning.
 
Helioz skrev:
Väldigt skumt med linjerna alltså. Du har inga starka UV-lampor i taket/rummet som lyser genom armaturer som ger strecken på golvet, kanske i ett akvarium?

Det är långsökt men då UV-ljus är det som får furu att gulna så kan man tänka sig att lokalt riktat uv-ljus möjligtvis skulle kunna få golvet att gulna på det streckiga sättet. I och för sig borde lacken innehålla UV-skydd för att motverka gulning.
Inga UV lampor - En rund taklampa som sällan är tänd.
Linjerna går inte mot fönstret utan helt parallellt i rummets längdriktning, 90 grader mot golvplankorna.
Köket är ju behandlat på samma sätt ngn månad tidigare och visar inga symptom.

Helt förbryllad. :x
 
Slacker, jag tror du skall tänka tillbaka på hur du slipade golvet.

Du har använt en slipmaskin med tre rondeller skriver du.
Hur slipade du? Förde maskinen fram och tillbaka tvärs brädorna?
Hur var de tre slip-pappren?

Min tanke är alltså att det är olika struktur på brädorna, som gett variationen i finish.
Alternativt kan man kanske tänka sig att detta har uppstått i hyvleriet, men då borde det ha försvunnit efter din slipning.

Nåja, my five cents...
 
Mja, det är ju tre rondeller på en stor rondell, dvs, den stora snurrar och det tre snurrar. Den kan inte lämna ränder. Golvet slipades i två längdriktningar för att sista varven så förde jag dessutom slipen i zick zack mönster för att mer polera av.
Det är ingen märkbar skillnad i struktur i golvet..
Ett par olika papper användes med start på 40 papper, sedan 60, 80, 100, 120.

Konstiga är ju att det tagit några veckor innan detta uppkom.
 
Som sagt slipningen kan du utesluta. Du använde en HTC-maskin om jag förstått dig rätt. Det går inte att åstadkomma något liknande med en sådan.

Personligen skulle jag visa bilderna för Duri och Alcro för att se vad de har att säga. De kanske har upplevt något liknande tidigare?
 
Raceman skrev:
Som sagt slipningen kan du utesluta. Du använde en HTC-maskin om jag förstått dig rätt. Det går inte att åstadkomma något liknande med en sådan.

Personligen skulle jag visa bilderna för Duri och Alcro för att se vad de har att säga. De kanske har upplevt något liknande tidigare?
Precis! En HTC 420 var det ju!
Skall visa bilderna för båda inköpsställena, handlat i proffsbutiker så dom borde ju veta om någon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.