Hejsan!

Jag har en raritet till varmvattenberedare som är tillverkad 1967. Allt har fungerat toppen fram tills 2016-04-04 när jag blev tvungen att bytta ut den gamla elpatronen mot en ny. Den gamla hade då "brunnit" rakt av.
Ringde Nibe kundservice och till min förvåning fans det fortfarande reservdelar, och en ny patron beställdes.
Allt var återigen frid och fröjd.

Nu har det gått nästan precis två år och nu dog vvb igen, tog ur och kontrollerade elpatronen nyss och den ser ut så här! :surprised:Vad har hänt på två år!?

Tillägg: vattenhårdhet 6,1 dH
20180226-132229vvb.jpg

20180226-132258vvb.jpg
 
Har du kontrollerat offeranoden?
 
  • Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
Tror den saknar offeranod..?
Det enda som nämns i dem gamla monterings- och skötselföreskrifterna är smältsäkring, temperatursäkring, termostat och elementet.
Har försökt kolla efter en offeranod men kan inte hitta någon sådan.
 
S
Kalkavlagring av den större sorten , ni har kalk i vattnet
När patronen värmer så avsätts kalk på den , när det blivit så mycket kan patornen
inte göra sig av med värmen ( kalken isolerar ) och spricker , JFB löser direkt , eller att VVB blir för varm och överhettningsskyddet löser ut
Offeranoden tar inte hand om kalken , bara om det finns en tendens till att vattnet är aggresivt
och skyddar då
Det måste bli en vit rand i kastrullen hos dig och att glasen blir lite dimmiga med så mycket kalk kommunalt eller eget vatten , vattenprov eller info från kommunen ett måste ,
 
Känns som om VVB är från -67, så måste det alla ggr vara bättre att byta hela..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Känns som om VVB är från -67, så måste det alla ggr vara bättre att byta hela..
Ja, man brukar väl räkna med att en VVB behöver bytas efter 20-30 år :)
 
S
Behöver inte bytas , bara rensa upp i tanken från kalkavlagringar som finns där och byta patron
sen är den som ny , gammal är alltid bäst , bättre kvalitet
 
@ skutten11, Okej, fick tag på en från NIBE nu och han gissade också på kalk avlagringar. Men han våga inte säga nått mer bara genom att se på bilder.

Vattnet är kommunalt med en hårdhet 6,1 dH, som enligt kommunen bedöms som medelhårt. Har inga ytterligare tecken på kalk på det sättet du beskriver med vit rand i kastruller eller dimmiga glas.

Visst är vvb väldigt gammal men elpatronen är som sagt ny från 2016 och det är den som gett upp, inte själva beredaren. Så jag har beställt en ny patron igen, till att börja med iaf.

Sen vill jag ju avvärja det som orsakar detta problem, antar att det borde bli samma problematik med en helt ny vvb om det är kalkhalten i vattnet som är orsaken?


Så här ser rariteten ut :)
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Har som skutten skriver inget med anoder att göra och varför byta beredare när det räcker med patronen. Kolla hur den ser ut invändigt nu när det är öppet kanske du ser andra angrepp och problem som ändå ger att en ny är rätt väg.
 
Redigerat:
S
Din VVB är äldre , grovt gods i den , behåll den så länge som du kan , den gör sitt jobb
Det blir exakt samma sak med en ny VVB , den patron du har är säkert en för 230V 2KW ,
Nya VVB i den storleken har en patron som kan kopplas in 230 2 KW / 400V 3KW
Det är lite bättre fart på en i 400V utförande ,
Men då uppstår ett aber till , ju varmare patron är desto mer kalk avsätts på den , så ska du ha
lång livslängd på patronen , så ska du ha så låg temp som möjligt på termostaten , då jobbar den mindre , men då kan det bli för lite VV , en avvägningsfråga för användaren
Kalken går bara att få bort med en avkalkare eller leva med att detta kommer tillbaka om ca
2 år , lite mer eller mindre
Du kan chansa och köpa en ny patron om ca 1,5 år som reserv , men komma ihop det :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.