Hej kloka människor,
Jag ska ta mig an att renovera fönster på föräldragården. Såhär det det ut på ett av fönstren.
Jag blir lite nedstämd av att sen fönstrens i det här skicket. Att man inte tagit hand om dem. Jag hoppas innerligt att de går att rädda.
Vad betyder dessa missfärgningar? Fönstret ha ibland varit på glänt för vädring och då förmodar jag även vid regn.
Min nästa fråga är… är det i behov att byta hela fönstret eller hjälper det att slipa ner och sen måla på fönsterfärg?
Tänker att jag använder alg-och mögeltvätt först ifall det är sporer i träet.

Jag vänder mig till er för lite klokskaper då jag är amatör och jätteny på att renovera.
 
  • Närbild på ett trähörn av ett fönster med missfärgad och sliten träyta runt glaset, samt utsikt mot en grönskande trädgård i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett fönster med missfärgningar och skador på träramen, utomhus syns ett rött hus och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett träramfönster med synliga missfärgningar och mörka fläckar i hörnen. Bakgrunden visar en suddig utsikt över träd och en grön trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
För mig ser det ut som att glaset inte är täta på utsidan och vatten tar sig in på olika känsliga ställen såsom i hörnen mellan båge och spröjs. Gammalt, uttorkat kitt? Eftersom den bara ser ut att vara oljat trä på de inre partierna blir det väldigt lätt missfärgat och lätt påväxt.

Hur ser utsidan ut i närbild på de påverkade partierna?