Hej kloka människor,
Jag ska ta mig an att renovera fönster på föräldragården. Såhär det det ut på ett av fönstren.
Jag blir lite nedstämd av att sen fönstrens i det här skicket. Att man inte tagit hand om dem. Jag hoppas innerligt att de går att rädda.
Vad betyder dessa missfärgningar? Fönstret ha ibland varit på glänt för vädring och då förmodar jag även vid regn.
Min nästa fråga är… är det i behov att byta hela fönstret eller hjälper det att slipa ner och sen måla på fönsterfärg?
Tänker att jag använder alg-och mögeltvätt först ifall det är sporer i träet.

Jag vänder mig till er för lite klokskaper då jag är amatör och jätteny på att renovera.
 
  • Närbild på ett trähörn av ett fönster med missfärgad och sliten träyta runt glaset, samt utsikt mot en grönskande trädgård i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett fönster med missfärgningar och skador på träramen, utomhus syns ett rött hus och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett träramfönster med synliga missfärgningar och mörka fläckar i hörnen. Bakgrunden visar en suddig utsikt över träd och en grön trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
För mig ser det ut som att glaset inte är täta på utsidan och vatten tar sig in på olika känsliga ställen såsom i hörnen mellan båge och spröjs. Gammalt, uttorkat kitt? Eftersom den bara ser ut att vara oljat trä på de inre partierna blir det väldigt lätt missfärgat och lätt påväxt.

Hur ser utsidan ut i närbild på de påverkade partierna?

För mig ser det också ut som att man satt list mellan de kopplade fönsterna och då kan inte luften cirkulera som den ska och det blir mycket lättare kondens mellan glasen, vilket kan vara orsak nummer två. Men jag kan se fel. Det finns visserligen speciell list som är tänkt att släppa genom luft, men jag har provat tidigare och ventilationen minskar kraftig ändå.

Dock svårt att avgöra hur fönsterna egentligen är uppbyggda med enbart extrema närbilder.
 
MultiMan MultiMan skrev:
För mig ser det ut som att glaset inte är täta på utsidan och vatten tar sig in på olika känsliga ställen såsom i hörnen mellan båge och spröjs. Gammalt, uttorkat kitt? Eftersom den bara ser ut att vara oljat trä på de inre partierna blir det väldigt lätt missfärgat och lätt påväxt.

Hur ser utsidan ut i närbild på de påverkade partierna?

För mig ser det också ut som att man satt list mellan de kopplade fönsterna och då kan inte luften cirkulera som den ska och det blir mycket lättare kondens mellan glasen, vilket kan vara orsak nummer två. Men jag kan se fel. Det finns visserligen speciell list som är tänkt att släppa genom luft, men jag har provat tidigare och ventilationen minskar kraftig ändå.

Dock svårt att avgöra hur fönsterna egentligen är uppbyggda med enbart extrema närbilder.
Var och tog kort på utsidan av fönstret och ja, kittet har lossnat vilken nog är anledningen till att det ser ut som det gör.
Till nästa fråga, går fönstret att rädda? Vad borde jag göra så att det trasiga träet inte blir värre?
 
  • Fönstrets utsida med avflagnande kitt och exponerat trä som visar tecken på skador. Bakgrundsyn stämning med träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet träfönster med lossnat kitt och avflagande färg, tagen från utsidan. Inuti syns ett bord med en lampa och papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Klart det går att rädda. Fönsterna måste renoveras. Gammalt kitt tas bort, rengöras, slipas/skrapas, oljas, grundmålas, kittas och färdigmålas. Linoljeprodukter är bäst, så det rekommenderar jag.

Rätt mycket arbete så var beredd på att det tar tid, eller kostar en hel del om det ska lejas bort.

Finns mängder med guider och filmer om hur man renoverar fönster, både i detta forumet och på andra ställen såsom YouTube, därför börjar jag inte med några längre utläggningar. Jag har själv renoverat fönster, därför jag säger att det tar tid. Vissa fönster valde jag att köpa nya, men dina är i mycket bättre skick, och mina nya fönster kostade runt 10 000 kr styck för mer än 10 år sedan, så det blir snabbt pengar om man tar den enkla vägen. Visserligen mycket bra fönster, men billigt är det inte, för kvalitetsfönster. Dessutom påverkas utseendet på huset beroende på vad man väljer. Budgetlösningar som PVC-fönster förändrar utseendet helt.

Sist, fönsterna på dina bilder är minst 15-20 år över tiden för när de borde setts över. Det blir mycket mindre arbete om man underhåller fortlöpande. Nu har bl a kittet släppt och måste tas bort och bytas, med allt vad det innebär i extra moment.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Klart det går att rädda. Fönsterna måste renoveras. Gammalt kitt tas bort, rengöras, slipas/skrapas, oljas, grundmålas, kittas och färdigmålas. Linoljeprodukter är bäst, så det rekommenderar jag.

Rätt mycket arbete så var beredd på att det tar tid, eller kostar en hel del om det ska lejas bort.

Finns mängder med guider och filmer om hur man renoverar fönster, både i detta forumet och på andra ställen såsom YouTube, därför börjar jag inte med några längre utläggningar. Jag har själv renoverat fönster, därför jag säger att det tar tid. Vissa fönster valde jag att köpa nya, men dina är i mycket bättre skick, och mina nya fönster kostade runt 10 000 kr styck för mer än 10 år sedan, så det blir snabbt pengar om man tar den enkla vägen. Visserligen mycket bra fönster, men billigt är det inte, för kvalitetsfönster. Dessutom påverkas utseendet på huset beroende på vad man väljer. Budgetlösningar som PVC-fönster förändrar utseendet helt.

Sist, fönsterna på dina bilder är minst 15-20 år över tiden för när de borde setts över. Det blir mycket mindre arbete om man underhåller fortlöpande. Nu har bl a kittet släppt och måste tas bort och bytas, med allt vad det innebär i extra moment.
Tack för ditt svar.
Är helt med på att det tar tid. Har införskaffat färg och kitt men linoljefärg ska jag addera.
Jag är tacksam att höra att fönstret går att rädda. Det är det viktigaste.

Jag tar gärna den icke-enkla vägen och inte köpa nytt.

Men nu känner jag att hoppet lyfts och jag känner att det här blir himla bra.

Tack för god diagnostik och goda råd:)
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Det blir bra det där. Förutsatt att du gör arbetet grundligt.
 
  • Gilla
Elin Jansson1
  • Laddar…
E Elin Jansson1 skrev:
Tack för ditt svar.
Är helt med på att det tar tid. Har införskaffat färg och kitt men linoljefärg ska jag addera.
Jag är tacksam att höra att fönstret går att rädda. Det är det viktigaste.

Jag tar gärna den icke-enkla vägen och inte köpa nytt.

Men nu känner jag att hoppet lyfts och jag känner att det här blir himla bra.

Tack för god diagnostik och goda råd:)
Använd linoljekitt, blir bäst ihop med linoljefärg. Om det är en tätningslist mellan bågarna behöver den tas bort. Tätningslisten ska sitta på innerbågen.
 
MultiMan
Bland det viktigaste med gamla uttorkade träfönster (allt torrt trä egentligen) är att olja det rengjorda fönstret ordentligt, annars fungerar det torra träet som en svamp och suger åt sig oljan i kittet, färgen och till sist regnvatten om det får möjlighet.
 
  • Gilla
Elin Jansson1 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.