Byggde nytt badrum i vintras med duschblandare från bauhaus (snarare pga den äldre estetiken än priset). I morse när jag skulle vrida på termostaten ser den ut enligt bilderna. Termostatvredet fungerar ej och ser ut att ha tryckts ut ur blandaren ca 0,5 cm i överkant.
Jag har kvar kvittot på blandaren men undrar lite vad som kan ha hänt innan jag påbörjar ett garantiärende. Hittade en sprängskiss av blandaren på hemsidan: https://media2.bauhaus.se/media/pdf/3108046B.pdf

Någon som har en aning om vad som kan ha hänt? Något tips på hur man kan gå till väga mer än att aldrig köpa billiga saker igen?
 
  • Termostatvred på duschblandare sticker ut ungefär 0,5 cm och fungerar inte, med H-knapp för varmt vatten synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Duschblandare med termostatvred som ser utskjutet, monterad på kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
oj! jag har samma blandare, ca samma ålder, och köpte också för estetiken. Har inte hänt något med den än men får hålla ett öga på den uppenbarligen!
 
Börja med att skruva loss ratten, det kan vara så att del 7 i sprängskissen blivit böjd, men vis av erfarenhet från min egen blandare (av annat märke) så kan skruven som håller ratten på plats ralla ut och då kan den ha fått en smäll och blivit böjd. Det behöver inte vara svårare än så.

I mitt fall rallade den ut, men böjdes inte.
 
  • Gilla
Chronaus
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Börja med att skruva loss ratten, det kan vara så att del 7 i sprängskissen blivit böjd, men vis av erfarenhet från min egen blandare (av annat märke) så kan skruven som håller ratten på plats ralla ut och då kan den ha fått en smäll och blivit böjd. Det behöver inte vara svårare än så.

I mitt fall rallade den ut, men böjdes inte.
Det verkart som att det inte är de yttre utan de inre delarna som böjts på något sätt. Vågar man pilla vidare efter detta steget? Antar att man får stänga av vattnet så att det inte kommer en vattenfontän om man försöker få ut del nr 7? Verkar i alla fall vara den som är helt sned. Ärgad i änden med men det betyder väll inget?
 
  • Böjd och ärgad inre del av en kran, del nr 7, närbild som visar skadorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Stäng av vattnet och snurra av ringen som håller fast termostaten (eller var detta avstängningen? Jag har termostaten på den sidan). När du drar ut den så ser du om det är den som är skev, eller om den bara satt sig i infästningen. Har den satt sig så behöver du kanske byta ut blandarhuset då det kan ha fått skador.
 
Jag ser dock inte ringen du skall ralla av på bilden, kanske specialverktyg krävs?

Eller är det så enkelt att det enbart är låsclipet som håller ihop allt?
 
Hmm, har du skruvat av del 6? Det är denna som du skall lossa för att sedan bara dra ur termostaten. Visst försiktigt våld krävs. Del fem är en plastbricka som du uppenbarligen redan tagit loss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.