När jag kom upp till fritidshuset i går kväll möttes jag av denna syn. Det har droppat en klibbig brun vätska från en skarv i panelen i innertaket. Samma vätska har också runnit längs väggen ca en meter från skarven vid samma panelbräda. I taket är det bara två små prickar i taket, rakt ovanför fläcken, så jag gissar att det har droppat väldigt långsamt, men det har samtidigt stänkt något oerhört, så jag förstår inte vad som har hänt.

Vätskan hade inte någon särskilt oangenäm doft och gick att torka bort med rengöringsmedel, men den har lämnat en stor ful fläck på golvet, och ett tydligt spår där det har runnit på väggen.

Den märkliga formen i mitten är rakt under prickarna i taket, och det är också precis där det har blivit en permanent fläck.

Vad skulle det kunna vara som har hänt där uppe? Död mus? Vatten som kommit in och färgats av isolering eller liknande?

Huset har stått helt utan värme i en månad för första gången någonsin, ifall det skulle kunna vara en ledtråd. Det finns ingen lucka eller liknande för att titta under innertaket.

Tacksam för hjälp!
 
  • Vedträ på matta, nära braskamin, trägolv, varm belysning, lugn hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Beigefärgade horisontella persienner på ett fönster, liten defekt syns, oskärpa i ena hörnet, inomhusbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusmiljö med kamin, stol, trägolv, lutande tak, konstverk på väggen, och en luftkonditioneringsenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med skugga, mattkant synlig, naturliga träfärger, spikskallar, ådring och kvistar på brädorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle kunna vara från ett bålgetingbo, de kan ge ifrån sig ett slags honung.
 
  • Gilla
ÖnnisV
  • Laddar…
MultiMan
Som föregående säger, sett sådant från olika typer av getingbon.
 
  • Gilla
ÖnnisV
  • Laddar…
Tack, det låter som en mycket trolig förklaring. Det vimlar av bålgetingar här runt huset, och nu vet vi alltså var de bor!

De har alltid varit fredliga och inte stört oss förrän nu. Men då kanske det är dags att ringa Anticimex. Jobbigt att riva upp taket dock...
 
Troligen ingen större mening att göra något nu. Bålgetingarna är nog döda nu och bona tomma och återanvänds inte. Alla dör utom drottningen som övervintrar under marken utomhus. Tänk sen på att bålgetingen är ett nyttodjur som håller balans på övriga insekter så låt dom gärna vara så mycket ni kan.
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
B Bombus pratorum skrev:
Troligen ingen större mening att göra något nu. Bålgetingarna är nog döda nu och bona tomma och återanvänds inte. Alla dör utom drottningen som övervintrar under marken utomhus. Tänk sen på att bålgetingen är ett nyttodjur som håller balans på övriga insekter så låt dom gärna vara så mycket ni kan.
Jag förstår, det var intressant att veta. Vi har som sagt alltid gillat att ha dem här, så då låter vi dem vara och hoppas att det var engångshändelse. Tack!
 
  • Gilla
Bombus pratorum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.