Hej!
Jag har en fråga till er som byggt hus. Jag undrar vad er kvalitetsansvarige kostat totalt.

Vi håller på att bygga grunden just nu och vår kvalitetsansvarige har redan lagt ner 11 timmar som vi betalt/ska betala ca. 15 000 kr för. Han har bl.a. lagt ner fem och en halv timma på att göra en kontrollplan. Vad vi kan se är det ett standarddokument han använt och så skriver man in rätt namn och adresser i datorn. Det var min sambo som gav honom dessa. Hur kan det ta så lång tid? Är det någon som har uppskrivet hur lång tid det tog att göra era kontrollplaner? Han har lagt till minst en timma på alla möten vi gjort och dessutom tagit betalt en timma för vår första träff när han presenterade sig själv m.m. Är detta verkligen rimligt?

Vi funderar på att sparka honom och istället ta den kvalitetsansvrige som husfirman rekommenderat. Har någon bytt kvalitetsansvarig under byggets gång?

Hälsningar Linet
 
Det låter ju kanske något dyrt, men ni kommer nog att få betala det "ni är skyldiga" honom även om ni sparkar honom.
 
En KA brukar ta 10-15 tusen för ett "normaluppdrag" så du kan ju fråga redan nu vad han/hon uppskattar slutsumman till.

Du skall absolut INTE ta en KA från husleverantören, var tror du då att lojaliteten finns :surprised: Nej, om nu KA kan sitt jobb så är det din enda garanti för att projektet rent kvalitetsmässigt går bra om du nu inte själv har detaljkoll förstås....
 
Jo, det förstår jag, men jag skulle vilja ha en förklaring till hur en i stort sett färdig kontrollplan (mall) kan ta 5,5 timmar att skriva. Det känns inte bra att ha kvar honom när vi är i början av bygget och han redan kostat så mycket, genom saltade räkningar, vart skall det sluta? Det är ju massor av arbete kvar. Det är tråkigt att inte kunna lita på en person som vi måste använda. Han känns inte ärlig då han på första mötet sa att normalt lägger han 10 - 15 timmar à 600 kr. Dessutom skulle en startavgift på 5000 kr tillkomma. Innan huset ens är på plats är han uppe i 11 timmar och 600 kr var visst utan moms. (Det stod på ett papper vi fick, så vi borde ha vetat det, men han sa inget om det när vi träffades och jag tycker att det är fult.) Det känns som om man borde kunna lita på sin kvalitetsansvarige. Vår är bara ute efter att tjäna pengar... :(
Hälsn. Linet
 
Vad är du ute efter när du går till jobbet då Linet? Att INTE tjäna pengar kanske? Isåfall kan jag anställa dig på stående fot..
 
Jag lurar inte till mig några pengar i alla fall. Jag tycker att man ska vara ärlig och säga från början vad saker och ting kostar.
 
Det beros på vad som ingår i uppdraget för att kunna avgöra om det är rimligt eller ej.

I min region så ligger priset för ett minimiuppdrag för KA på en nybyggd villa på 15.000kr. Men detta omfattar ju bara vad som precis behövs för att klara byggnadsinspektörens minimikrav.
Oftast handlar man upp denna typen av uppdrag på fast pris, så vet man vad det kostar.

Sedan kan man ge KA utökat ansvar som ex.vis byggkontrollant, byggteknisk rådgivning etc. Denna typen av uppdrag brukar man upphandla på timpris. Normalt timpris ligger mellan 500-800 kr/tim.

Ta ett snack med din nuvarande KA och diskutera hur ni ska kunna få ner slutkostnaden för hans uppdrag. Det mesta av KA:s arbete är just i början (ca 60%) därför kommer ju också en stor del av kostnaderna i början.
Att KA använder sin egen mall är ju vanligt, men den justeras för varje specifikt hus vilket kräver genomgång av handlingar och lagtexter i varje enskilt fall.

Jag förespråkar att man som byggherre väljer sin egen KA oberoende från husfirman. Då kan man vara nästan säker att KA endast har dina intressen för ögonen.
 
Vi betalar 18' för allt KA jobb. Upplever också att man blir skinnad på pengar. Det kan inte vara många timmar han lägger ner på vårt bygge. Kontrollplanen är nästintill identisk från bygge till bygge så att det ska ta flera timmar är rent nonsens. Vi har ju matat KA med alla uppgifter han behöver. Min åsikt är att KA är ytterligare en kostnad vi husbyggare blir påtvingade (som färdigställandeförsäkring). Det är bra att KA finns OM man vill ha den hjälpen men nu är det inte ett val utan ett måste för att få bygglov. >:(
 
Jag undrar ibland när jag läser alla inlägg om K-ansvarig, om ni har koll på vad en KA är till för.
En KA skall se till så att projektet, alltså bygget, utförs i enlighet med vad som står i byggnadslovsansökan med tillhörande teknisk beskrivning. En KA har även lämnat in en kontrollplan, där det framgår vilka kontroller KA skall göra. Denna lista är lite beroende på projektets storlek, men brukar handla om 10-15 punkter. KA skall även begära in intyg från andra yrkesgrupper t.ex. skorstensfejarmästaren vid provtryckning av skorsten, OVK för ventilationen, ibland vill man ha in provtryckningsprotokoll rörinstallationen mm. En KA har inte ansvaret för att all byggnation utföres på rätt sätt, detta åligger byggherren, alltså beställaren, men givetvis kan man använda KA som bollplank. Den kvalitetsansvarige har ju förhoppningsvis ett kunnande som är bra att utnyttja, och som man då får betala en slant för. Kom däremot ihåg att för att bli kvalitetsansvarig nivå E, krävs inte så mycket, utan denna nivå klarar de flesta snickare av med lite sunt förnuft och kunnande. Denna nivå,E, är fullt tillräcklig för ett villabygge enligt byggnadsnämndens krav. Vill ni ha ett högre krav, och då också en mer välutbildad så är det nivå N. För att överhuvud taget få gå dessa kurser är gymnasiekompetens samt ett antal erfarenhetsår krav. Kursen är dubbelt så lång som för E-nivån. Dessutom måste man klara tentamen, och bli godkänd.
Tidsmässigt brukar jag räkna med 20-30 timmars arbete för en villa. Beroende på vilken timdebitering KA använder, så är det bara att räkna. Själv bor jag i mellansverige och debiterar 400:- inkl moms och jag har behörighet nivå N.
Tartan
 
annann skrev:
Min åsikt är att KA är ytterligare en kostnad vi husbyggare blir påtvingade (som färdigställandeförsäkring). Det är bra att KA finns OM man vill ha den hjälpen men nu är det inte ett val utan ett måste för att få bygglov. >:(
Innan PBL infördes så fanns inte KA överhuvudtaget.
Då utfördes dessa kontroller direkt av kommunens byggnadsinspektör istället.
Jag kan lova dig att det inte var populärt när de kom ut och stoppade byggen p.g.a. byråkrati och pappersexersis.
Byggbranschen sa: Lägg ut ansvaret på oss i det privata näringslivet, så ska vi se till att byggena blir effektivare men följer lagens bokstav lika bra som tidigare.
Så skapades yrkeskåren KA.
KA:s ansvar är att se till att inte byggherren bygger på ett olagligt sätt, medvetat eller omedvetet.
Eftersom de allra flesta byggherrar inte medvetet vill bygga fuskbyggen (även om det faktiskt finns sådana också ) så blir KA:s främsta uppgift att kontrollera att entreprenörerna gör vad som krävs av lagen.

Jag är övertygad om att ingen vill ha tillbaka kommunala byggnadsinspektörernas kontroll på bygget. Dessa jobbade ju inte gratis heller, utan man tog självklart utt avgift av byggherren för denna påtvingade "service".
Jag vill inte heller se att allt större ansvar läggs på byggherren eftersom det är omöjligt att samla på sig så mycket kunskaper som krävs bara för ett enda bygge.
Det är ju inte alla lagarna som skall läsas, som byggherre har man ju en massa med materialval och andra beslut att göra.
Jag tycker KA är en vettig funktion som jag inte kan se en bättre lösning på just nu.
Sedan finns det bra och dåliga, liksom billiga och dyra. Det får man ju som kund kolla upp.
 
Man ska vara lika noga med att utse KA som man är när man väljer konsulter/byggare över huvud taget. Man går igenom projektet med KA'n och definierar vad man vill ha samt skriver kontrakt med denne innefattande uppdragets vidd och - som i mitt fall - ett maxbelopp för hela uppdraget.

Jag har dessutom tryckt på att om uppdraget beräknas gå utanför ramen vill jag att han hojtar till och att vi i så fall gör ett tillägg till avtalet.

Blir också lite betänksam när det gäller Linets erfarenhet men jag vet inte heller hur långt bygget pågått. Är det så att du vill ha KA'n rännandes på bygget hela tiden (vilket iofs är utmärkt) får du krasst räkna med en fördubblad kostnad. Gäller det bara pappersexcersisen bör kostnaden inte överstiga 10-15'.
 
Missförstå mig inte. KA är nödvändig för många noviser som vill bygga hus men jag tycker att det ska ligga på byggherren att bedömma om man vill köpa den kunskapen eller inte. Det ska inte ligga ett tvång från kommunen för att få bygglov.

Vi betalar 18' totalt och då inkluderar det tre besök på byggplatsen och kontrollplan. Det blir väldigt mycket pengar för få timmars arbete.

Å andra sidan, skulle vi behöva tillskanska oss tillräckligt av kunskap för att klara av KA'n jobb skulle det ta en halv evighet.
 
400 kr timmen som jag läste här ovanför inkl. moms låter helt ok. Vår KA tar 600 exl. moms. Det som retade oss var att han vid vårt första möte sa att han normalt brukar lägga ner 10 - 15 timmar på ett bygge och så kom en räkning på 15 000 kr och vi var uppe i nästan den tiden medan vi håller på att gräva ut för grunden (dvs. lång tid kvar av bygget). Vi blev lite oroliga för vart det skulle sluta. Vi hade inte något maxpris vilket jag förstått var en miss. Vi ska fixa det nu, ser ut att bli 20 000 kr. Det känns väldigt dyrt men mycket bättre. Tack för alla inlägg. /Linet
 
annann skrev:
Missförstå mig inte. KA är nödvändig för många noviser som vill bygga hus men jag tycker att det ska ligga på byggherren att bedömma om man vill köpa den kunskapen eller inte. Det ska inte ligga ett tvång från kommunen för att få bygglov.
Instämmer INTE, eftersom de oseriösa byggherrarna isåfall kan fortsätta fuskbygga tills de hamnar i fängelse. (och det vet vi ju hur lång tid rättsprocesser tar, om inte åtalet läggs ner vilket det ofta gör)
 
Hej,

när vi byggde huset för ett år sedan betalade vi 12 000:- för KA. Han kom en gång och mätte fukten på plattan. La till några tips och försvann. Det var inte lag på att han behövde vara med på besiktningen så han kom inte. Dock sammanställde han protokoll
över gjorda arbeten och lämnade in till kommunen så att vi fick ett underlag för att låna på banken.

Det han skulle kunna ha gjort, om nu någon besiktningsman gör det, är att kolla ex tätheten på huset med värmekamra vid lämpligt väder. Det borde man bestämma och
kunna komma överens om då man sitter på kommunen vid byggmötet, tycker

Robert
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.