Hej har en gård i en liten by , med utfart i mot allmän väg. Trafikverket.
Efter gränsen i mot min gård finns en mindre enskild väg med ett vägområde på 6 meter .
Den är ganska smal och har minimala diken bitvis. Har stakett efter tomtgränsen mot denna väg. Bitvis är det väldigt nära 0,5 m och längst ner på min andra tomt nedanför gården kanske 1,5 meter till vägbanans kant, stakettet står uppe på en förhöjnad, delvis uppepå gammal överväxt stenmur.

Har i dag några mindre träd efter åkerkanten och tomtmark samt i trädgård, innanför min stakettlinje. Har hela tiden sett till att dessa träd inte sticker ut utanför min tomt (rönnar klipper dom varannat år så att att dom håller sig kring max 3 meters höjd)
Nu fick jag höra att vägföreningen vill att jag tar bort alla träd och buskar ca1,5 - 2 meter innanför mitt staket/ tomtgräns efter hela åkerkanten och trädgård. Har en samfällighetsförening rätt att kräva detta när den faststälda vägbredden med diken och vägbana är 6 meter
 
  • Karta över en gård med bostad, trädgård, åkermark samt tomt med timrad lada, angränsande till allmän väg och enskild väg på 6 meter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte om jag uppfattar läget korrekt. Men du skriver dels att vägområdet är 6m, dels att vägen är smal. Betyder det att vägområdet går in över graänsen på din fastighet? I så fall tror jag att de kan kräva att träden skall bort, dock inte att du skall utföra det.

Sedan har man väl det där med siktriangeln vid korsningar. Åtminstonde om det gäller allmäna vägar så kan man då kräva att växtligheten hålls på en låg höjd inom det området. Osäker på om en privat väghållare kan ställa samma krav.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Det enda de kan kräva är att du håller efter grenar som inkräktar i vägområdet. Och dina trädstammar kan knappast vara inom vägområdet om det är 6 meter.
 
vägområdet är smal mellan mitt staket i tomtgräns och grannes uthuslänga som ochså står alldeles kant i kant på tomtgräns är det uppmätt 6,2 meter. Vägområdet är fastställt enlig en gammal lantmäteriförättning och är enligt den 6 meter. Denna väg blev jättesmal pga av senasste dikningen, innan hade hade det inte varit några diken. I mot min trädgård på är vägen som smalas. Vägområdet sträcker sig inte in på tomten, men vägföreningens ordförande tycker att bara för att vägområdet på byns övriga vägar är är allt mellan 8 och 10 meter. Så ska denna väg helt plötsligt ochså följa dom andra vägarnas anläggningsbeslut. och därför kräver man in ytterliggare 2 meter vägområde med ingen skillnad om det är tomt eller skogsmark. Jag menar det kan väl inte vara helt rätt. Ska poängtera att den här lilla enskilda vägen har begränsad trafik 2 st fritidshus och 2 st permanentboende. Givetviss ser jag till årligen att kvista bort grenar som sticker ut i från mina träd i vägområdet. Men nu som det ser ut ryker en stor del av min uppväxta trädgård. Jag har vägrat utföra den åtgärden.
 
En bild över vägens första 80 meter, längst min trädgård och grannes uthus. Problemet är att man får ej i väg snön vintertid enligt ordförande och pågrund av grannes gamla uthuslänga som inkränktar på vägområdets fria rum, så måste tunga transporter slambil, renhållning köra i dikeskanten på min sida.
Efter dessa 80 meter blir det tätt skog på grannes mark och min mark åker , med stakett längst hela min gräns.
 
  • Skiss av väg och grenser genom trädgård och uthus, visar diket och tomtmärken med beskrivande text, väg bredd och markegenskaper illustrerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Samfällighetsföreningen (vägföreningen) förvaltar en gemensamhetsanläggning. Dess fysiska utbredning är bestämd av anläggningsbeslutet. Är det beslutat att den belastar ett visst markområde som är 6 m brett och inte går in på din fastighet så är detta som gäller. Samfällighetsföreningen har ingen rätt att vidta åtgärder utanför detta område, trafiksäkerhetskäl eller inte.

Det finns en sak till: I förrättningen kan Lantmäteriet ha gett anläggningskollektivets fastigheter servitutsrätt enligt 51 § anläggningslagen att ta bort växtlighet. Det står då i anläggningsbeslutet att denna rätt finns och hur långt från t ex vägbanan/körbanan som växtlighet får röjas:

51 § anläggningslagen (relevant utdrag):
Textutdrag från anläggningslagen om rätt att fälla träd och röja växtlighet för trafiksäkerhet.

Du kan aldrig ha en skyldighet att röja växtlighet, det är samfällighetsföreningen som har det ansvaret.
 
  • Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
Vad jag vet så finns det inga sådana rättigheter i den gamla anläggningsförrättningen för den vägen.
Så i sådant fall kan jag totalvägra att ta bort träd inom min tomt.
 
Claes Sörmland
H _hemmasnickaren skrev:
Så i sådant fall kan jag totalvägra att ta bort träd inom min tomt.
Ja.

Sen kan ju vägföreningen beskära när trädens grenar ger sig in i vägområdet.
 
Du kan ju föreslå föreningen att lägga vägtrumma längs ditt där det behövs, så går det att bredda körbanan.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Just det ja, jag gjorde ju en bild för att förklara detta för en annan tråd:

Diagram över gemensamhetsanläggning för väg med trädgräns och underhållsrätt för dike och slänt, samt typer av fastigheter vid vägbanan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Verkar dumt att ha diken på båda sidor om det är så smalt. Borde räcka med det mot grannen till.

Men det spelar ju mindre roll för sakfrågan: att vägföreningen inte kan bestämma över mark utanför vägområdet.
 
  • Gilla
Trappa
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Verkar dumt att ha diken på båda sidor om det är så smalt. Borde räcka med det mot grannen till.
Kan ju finnas åkrar på båda sidor av vägen.
 
Nej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.